Paweł Kuś
Europa ma problem ze znalezieniem lokali dla kolejnych fal uchodźców, którzy przybywają z Bliskiego Wschodu. Część krajów widzi rozwiązanie w przygotowywaniu takich miejsc na wodzie.
Szwedzki rząd prowadzi rozmowy z kilkoma armatorami liniowców. Prosi ich o udostępnienie swoich statków dla kilku z ponad 360 tys. uchodźców, którzy w przyszłym roku przekroczą ich granicę. Wycieczkowce miałaby być zacumowane w szwedzkich portach już na początku 2016 roku.
Dom na wodzie dla 180 uchodźców zapewniły już Niemcy. Przybysze z Bliskiego Wschodu zamieszkali na dwóch statkach na rzece Emscher, a niemieckie władze szukają więcej takich możliwości.
- Mamy obowiązek zapewnienia godnego schronienia dla wszystkich uchodźców, którzy do nas przybywają. Musimy więc korzystać z każdej możliwej opcji – powiedział Lorenz Caffier, miniter ds. wewnętrznych w landzie Meklemburgia-Pomorze Przednie.
Niemcy obecnie posiadają miejsca dla pół miliona przybyszów. To za mało, biorąc pod uwagę, że w przyszłym roku może przybyć ich aż 870 tys. Szwecja też ma trudności z ulokowaniem uchodźców: mieści ich w obozach letnich, miasteczkach namiotowych a nawet w parkach rozrywki. Brak tam już miejsca, a przed nami zima – najtrudniejsza pora roku.
Znalezienie odpowiednich statków jest jednak trudne.
- Większość liniowców ma już zarezerwowane miejsca na rok do przodu i nie ma możliwości udostępnienia miejsca dla uchodźców – powiedział przedstawiciel Cruise Lines International Association. - Nasza branża jest dosyć młoda, więc brak nam starych jednostek, które moglibyśmy udostępnić – dodaje.
Nawet jeśli takie jednostki się znajdą, mogą nie nadawać się do roli schronień. Na początku zeszłej dekady władze Nowego Jorku próbowały już wykorzystać stare statki jako lokale dla bezdomnych. Pomysł jednak nie wypalił, gdyż dostosowanie statków okazało się za drogie.
Najlepszym pomysłem wydaje się więc wykorzystanie małych jednostek, które pływają po rzekach i przy wybrzeżach. Innym rozwiązaniem są promy, które już w przeszłości były przerabiane na mieszkania. Niektórz sugerują, że część uchodźców możnaby też umieścić na platformach wiertniczych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych