pc
Szef Pentagonu James Mattis ocenił w czwartek na spotkaniu z ministrem obrony ChRL Wei Fenghem, że USA i Chiny powinny pogłębić kontakty wysokiego szczebla, by złagodzić napięcia w dwustronnych relacjach i opanować ryzyko niepożądanych konfliktów.
Mattis spotkał się z Weiem w kuluarach szczytu regionalnego w Singapurze. Żaden z ministrów nie wypowiedział się publicznie, a po rozmowach za zamkniętymi drzwiami nie wydano wspólnego oświadczenia.
Relacje USA-Chiny są ostatnio szczególnie napięte, m.in. w związku z toczoną przez te kraje wojną celną, kwestią Tajwanu i ekspansją wojskową ChRL na spornym Morzu Południowochińskim.
Na spotkaniu Mattis i Wei pozostali przy swoich odmiennych stanowiskach na sporne tematy, ale zgodzili się, że dwustronne relacje powinny być trwałe – przekazał urzędnik ministerstwa obrony USA Randall Schriver, który zajmuje się polityką Pentagonu wobec Azji.
„Obaj przyznali, że samo to spotkanie było znaczące oraz że komunikacja wysokiego szczebla może być pomocna (…), więc myślę, że w tym zakresie było ono produktywne” - powiedział Schriver. Ocenił, że wzmocnienie dwustronnych relacji jest konieczne, aby spory nie przekształciły się w „coś, co byłoby katastrofalne”.
Mattis miał się wcześniej w tym miesiącu spotkać z Weiem w Pekinie, ale ich rozmowy odwołano po incydencie z udziałem amerykańskiego i chińskiego niszczyciela, które pod koniec września niemal zderzyły się na spornym Morzu Południowochińskim. Aktualne pozostaje zaproszenie Weia do Waszyngtonu, ale data tej wizyty nie została ustalona – przekazał Schriver.
Roszczenia terytorialne Pekinu na Morzu Południowochińskim są jednym z punktów zapalnych w napiętych stosunkach na linii Waszyngton-Pekin. Amerykańskie siły powietrzne na Pacyfiku poinformowały w czwartek, że dwa bombowce B-52H stacjonujące w bazie na wyspie Guam „wzięły udział w rutynowej misji treningowej w pobliżu Morza Południowochińskiego”.
W cytowanym przez CNN komunikacie dodano, że misja ta była „zgodna z międzynarodowym prawem oraz wieloletnim zobowiązaniem USA do (ochrony) wolnego i otwartego Indo-Pacyfiku” i stanowiła „element operacji ciągłej obecności bombowców” w regionie, prowadzonych od marca 2004 roku.
„Jesteśmy bardzo zaniepokojeni prowadzoną wciąż (przez Chiny) militaryzacją wysp na Morzu Południowochińskim” - powiedział dziennikarzom Mattis w drodze do Singapuru. Zaznaczył, że amerykańskie wojska będą nadal poruszać się wszędzie, gdzie zezwala na to międzynarodowe prawo, i wezwał władze ChRL do poszanowania suwerenności innych państw.
Komunistyczne Chiny uważają prawie całe Morze Południowochińskie za swoje własne terytorium i budują na nim sztuczne wyspy, na których umieszczają instalacje wojskowe. Do części tego akwenu zgłaszają pretensje również Brunei, Malezja, Filipiny, Wietnam i Tajwan, który sam uważa się za niezależny od ChRL.
USA zarzucają chińskim władzom militaryzację morza i podnoszą obawy o swobodę żeglugi na wodach, przez które przebiegają trasy transportowe o kluczowym znaczeniu dla międzynarodowego handlu. Pekin utrzymuje, że instalacje wojskowe są konieczne do ochrony bezpieczeństwa i suwerenności Chin.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych