• <
urząd_morski_gdynia_2021

Resort gospodarki morskiej zaczyna prace nad programem dla śródlądowych dróg wodnych

Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska Resort gospodarki morskiej zaczyna prace nad programem dla śródlądowych dróg wodnych
Resort gospodarki morskiej zaczyna prace nad programem dla śródlądowych dróg wodnych - GospodarkaMorska.pl

pc

19.06.2017 Źródło: PAP

Resort gospodarki morskiej rozpoczyna prace nad szczegółowym programem dla żeglugi śródlądowej; jego opracowanie potrwa ok. 2 lata - poinformowała dyrektor Departamentu Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Monika Niemiec-Butryn.

"Musimy zebrać wszystkie materiały, które mamy, i przygotować rzetelnie program rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Realnie na to zadanie potrzebujemy około dwóch lat, żeby przygotować w sposób odpowiedzialny dokument" - powiedziała Niemiec-Butryn w poniedziałek podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

"Wkrótce zlecimy pierwszą analizę, potem wspólnie z zespołem z portu Szczecin-Świnoujście przystąpimy do opracowania wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej. Z kolei z Gdańskiem opracujemy przygotowania wykonalności dla Wisły" - dodała.

Przyznała, że realny efekt transportowy będzie dość odległy, ale są takie odcinki na rzekach, gdzie może on nastąpić szybciej. "Jest taki odcinek na Odrze pomiędzy Gliwicami a Opolem, który być może ruszy już za dwa lata" - wyjaśniła Niemiec-Butryn.

W połowie ubiegłego roku rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. W planach tych zapisano, że do 2030 r. Odra na całej swojej długości i Wisła od Warszawy do Gdańska mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi.

Na początku marca prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacyjny europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Tym samym Polska zobowiązała się doprowadzić główne szlaki wodne do IV klasy żeglowności, umożliwiającej żeglugę statkom i barkom o zanurzeniu do 260 cm przez 240 dni w roku.

Szacunkowe koszty inwestycji na głównych polskich rzekach szacowane są na ok. 70 mld zł.

Na terytorium Polski znajdują się trzy szlaki wodne w ramach europejskiego systemu śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym - droga wodna E40, łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie, droga wodna E30, przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łącząca Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie oraz droga wodna E70, łącząca Odrę z zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego Wschód-Zachód, łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Źródło:
PAP
legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31264,00 $ tona -1,40% 21 cze
 Cynk 2832,00 $ tona -1,43% 21 cze
 Aluminium 2353,00 $ tona -0,88% 21 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.