pc
Pomorscy parlamentarzyści reprezentujący głównie Platformę Obywatelską skierowali do premiera Mateusza Morawieckiego list, w którym protestują przeciwko planowanemu przejęciu spółek należących do Grupy Kapitałowej Lotos przez Grupę Kapitałową PKN Orlen.
Jak poinformowało w środę biuro pomorskiego senatora Sławomira Rybickiego (PO), stanowisko pomorskich parlamentarzystów zostało tego dnia przesłane drogą elektroniczną do kancelarii premiera Mateusza Morawieckiego.
Autorzy listu wyrazili stanowczy sprzeciw wobec „planowanego przejęcia spółek należących do Grupy Kapitałowej Lotos przez Grupę Kapitałową PKN Orlen”. „Zważywszy na podpisany przez Ministerstwo Energii i PKN Orlen list intencyjny w przedmiotowej sprawie - wzywamy do zaprzestania wszelkich prac i decyzji mających na celu realizację tego projektu” – napisano w liście.
Podkreślono w nim, że Grupa Lotos S.A. „ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Pomorza, jak i jakości życia mieszkańców regionu".
"Jest niezwykle ważnym elementem polityki zrównoważonego rozwoju ekonomicznego Polski, bardzo aktywnie i wielopłaszczyznowo prowadzi działania społecznej odpowiedzialności biznesu, jest jednym z liderów inwestowania w innowacje i rozwoju nowoczesnych technologii, współpracuje z wieloma innymi pomorskimi przedsiębiorstwami zwiększając wzrost gospodarczy, a odprowadzane przez spółkę podatki stanowią istotną część budżetu regionu oraz miasta Gdańska” - czytamy w liście.
Zdaniem parlamentarzystów planowane przejęcie „spowoduje także ograniczenie konkurencji, które może skutkować wzrostem cen paliw, kosztem interesu konsumentów i konkurencyjności polskiej gospodarki”.
W liście zaapelowano "o zaprzestanie działań zmierzających do centralizacji życia gospodarczego, zaniechanie prac nad konsolidacją wpływającą na pogorszenie jakości i efektywności prac tych spółek oraz zachowanie samodzielności Grupy Kapitałowej Lotos S.A.”.
Pod listem podpisali się senatorowie PO: Sławomir Rybicki, Bogdan Borusewicz, Leszek Czarnobaj i Kazimierz Kleina oraz posłowie PO: Tadeusz Aziewicz, Marek Biernacki, Jerzy Borowczak, Małgorzata Chmiel, Zbigniew Konwiński, Henryka Krzywonos-Strycharska, Sławomir Neumann, Kazimierz Plocke i Agnieszka Pomaska, Adam Korol, Stanisław Lamczyk, Grzegorz Furgo a także posłanka Nowoczesnej Ewa Lieder. Do apelu dołączyli też europosłowie PO Janusz Lewandowski i Jarosław Wałęsa.
27 lutego PKN Orlen ogłosił, że podpisał ze Skarbem Państwa list intencyjny w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos w drodze nabycia bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. akcji Lotosu.
"Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos" - informował płocki koncern. Cytowany w komunikacie prasowym prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podał, że proces konsolidacyjny "potrwa około roku".
Na początku marca prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk zaapelowali do premiera Morawieckiego o "wycofanie się z pomysłu nieprzemyślanego i złego w skutkach przejęcia" Grupy Lotos przez PKN Orlen. W liście przesłanym szefowi rządu zwrócili uwagę, że przejęcie to oznaczać będzie zwolnienia i redukcję miejsc pracy. Wskazano też, że efektem przejęcia Grupy Lotos może być obniżenie konkurencji na rynku paliw w Polsce, a w rezultacie wzrost cen paliw oraz produktów i usług.
Przeciwko połączeniu Orlenu i Lotosu zaprotestowali w ub. tygodniu radni Gdańska - głównie reprezentujący PO. Na nadzwyczajnej sesji przegłosowali oni treść apelu, w którym podkreślili, że "Grupa Lotos ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gdańska i województwa pomorskiego".
Zwrócili również uwagę na "znaczącą aktywność spółki oraz spółek z Grupy Lotos w obszarze działań społecznych oraz mecenat kultury i sportu na terenie woj. pomorskiego". "Kolosalne znaczenie dla gospodarki Pomorza ma szeroki zakres kooperacji Grupy Lotos S.A. z wieloma gdańskimi i pomorskimi firmami, w tym outsourcing usług, co w znacznym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta i województwa" - napisali radni.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych