ew
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA rozpoczęło projekt badawczo-rozwojowy ELIZA. Spółka chce w przyszłości wytwarzać wodór
z odnawialnych źródeł energii metodą elektrolizy, a następnie zatłaczać go do magazynów gazu. Jest to jeden z perspektywicznych obszarów rozwoju całej Grupy Kapitałowej PGNiG.
– Grupa Kapitałowa PGNiG ma kompetencje i doświadczenie w zakresie dystrybucji, przechowywania i użytkowania gazu ziemnego. Zamierza być również jednym z liderów rozwoju technologii wodorowych w Polsce – mówi Łukasz Kroplewski, wiceprezes PGNiG SA ds. rozwoju. – Wodór jest przyszłością światowej energetyki w długookresowym horyzoncie czasowym. Produktem spalania wodoru jest jedynie para wodna. Jest to paliwo w pełni ekologiczne. Przy spalaniu mieszaniny gazu ziemnego z wodorem emitujemy mniej dwutlenku węgla, w efekcie czego paliwo jest bardziej przyjazne środowisku, a opłaty z tytułu emisji niższe – dodał.
Problematyka wodorowa w analizach „Foresight B+R” realizowanych przez Departament Badań i Rozwoju PGNiG SA znalazła się w czołówce najbardziej perspektywicznych obszarów dla działań rozwojowych z punktu widzenia interesów całej Grupy Kapitałowej. – Jesteśmy już członkiem polskiego Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. W Centralnym Laboratorium Pomiarowo-Badawczym PGNiG SA powstało Centrum Kompetencji Technicznych ds. Wodoru. Pracujemy też nad dokumentem dotyczącym kompleksowego programu badawczo-rozwojowego dla technologii wodorowych w GK PGNiG – wymienia Dariusz Dzirba, dyrektor Departamentu Badań i Rozwoju w PGNiG SA.
Przy realizacji projektu ELIZA PGNiG współpracuje m.in. z Instytutem Nafty i Gazu. Specjalnie powołany w tym celu zespól naukowców będzie przeprowadzać analizy złożowe i ekonomiczne dotyczące magazynowania wodoru w podziemnych magazynach gazu.
– Magazyny można przygotować do przechowywania wodoru. Natomiast projekt ELIZA ma nam dać odpowiedź na pytanie, jak najefektywniej zmieszać gaz ziemny z wodorem, aby oba surowce nie straciły swoich właściwości jakościowych przy wtłaczaniu do magazynu i ich przechowywaniu – tłumaczy Grzegorz Rosłonek, dyrektor Centralnego Laboratorium Pomiarowo-Badawczego PGNiG SA.
Elektroliza polega na rozkładzie wody pod wpływem prądu elektrycznego na wodór i tlen. Energię elektryczną do tego procesu można pozyskać np. z wiatraków. Tlen powstały podczas elektrolizy byłby wypuszczany do atmosfery, a pozyskany wodór mógłby zostać zmagazynowany, a w przyszłości także wykorzystany na stacjach tankowania albo dodawany do sieci gazu ziemnego. Wykorzystanie wodoru w sieci gazowej w odpowiedniej ilości nie wpłynie na funkcjonowanie infrastruktury.
PGNiG chce przy realizacji swoich projektów skorzystać z doświadczeń Japonii, która jest światowym liderem w rozwoju technologii wodorowych, a japońskie firmy wdrożyły już wiele rozwiązań wykorzystujących wodór. Eksperci PGNiG mieli okazję przyjrzeć się tym projektom podczas niedawnej Międzynarodowej Konferencji Wodorowej w Tokio oraz bezpośrednio w japońskich firmach.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych