ew
Aż 7,32 dolara na baryłce wyniosła w grudniu br. modelowa marża rafineryjna LOTOSU. Z kolei w IV kwartale 2018 średnią marżę spółki oszacowano na 8,47 dolara na baryłce. To najlepsze wskaźniki od 5 lat.
Do kalkulacji marży przyjęto poniższą strukturę uzysków, której przypisano następujące indeksy cenowe:
14,14% benzyna (PRM UNL 10 ppm ARA)
4,24% benzyna surowa (Naphtha CIF NWE)
4,53% LPG (50% Propan FOB NWE, 50% Butan FOB NWE)
49,57% diesel (ULSD 10 ppm CIF NWE)
5,34% paliwo lotnicze (Jet CIF NWE)
18,11% ciężki olej opałowy (HFO 3,5%S ARA)
4,07 % stanowi zużycie własne rafinerii
Kalkulację marży pomniejszono o szacowany modelowy koszt zużycia gazu ziemnego na przerobioną modelową baryłkę ropy naftowej – obliczany jako iloczyn współczynnika 0,075 oraz notowań indeksu gazu ziemnego z rynku dnia następnego (RDNg) na Towarowej Giełdzie Energii (indeks TGEgasDA) przeliczonego na koszt w USD za MWh (dla danych od początku 2016 roku).
Ponieważ prezentowany model nie uwzględnia różnic w cenach osiąganych poprzez sprzedaż produktów na różnych geograficznych rynkach zbytu, wielkość prezentowanej marży modelowej jest przybliżona, nie zaś tożsama z rzeczywistą wielkością marży rafineryjnej uzyskiwanej w rafinerii Grupy LOTOS S.A.
5 razy w tygodniu
Spółka, jako pierwsza w Europie Środkowo-Wschodniej, rozpoczęła publikowanie (od poniedziałku do piątku o 8 rano) dziennej modelowej marży rafineryjnej (MMR), której wartość odzwierciedla średnią kroczącą z ostatnich pięciu dni. Do tej pory MMR była publikowana tylko raz na miesiąc.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego