Tak ważny projekt jak Nord Stream 2 nie może powstawać w prawnej próżni - podkreśliła w poniedziałek Komisja Europejska. Z kolei szef największej centroprawicowej frakcji w PE Manfred Weber ocenił, że Nord Stream 2 nie powinien dostać wsparcia UE.
"Jeśli Nord Stream 2 powstanie, to będzie musiał być w pełni zgodny z odpowiednim prawem UE, w tym dotyczącym energii i środowiska" - powiedział w poniedziałek rzecznik KE Jakub Adamowicz, wskazując, że przepisy unijne obejmują także infrastrukturę off shore (na morzu - PAP), znajdującą się w jurysdykcji państw członkowskich, w tym w strefach ekonomicznych.
Wskazał, że wiceprzewodniczący KE Marosz Szefczovicz oraz komisarz ds. energii Miguel Arias Canete wielokrotnie wyrażali obawy Komisji dotyczące skutków tego projektu dla bezpieczeństwa dostaw, unijnej strategii dywersyfikacji dostaw gazu, a także co do przyszłości tranzytu błękitnego paliwa przez Ukrainę.
"Budowa tak ważnego projektu infrastrukturalnego jak Nord Stream 2 nie może odbywać się w prawnej próżni" - podkreślił rzecznik. Dodał, że także w interesie przedsiębiorców zaangażowanych w projekt jest uzyskanie pewności prawnej. "I oczywiście nie może on działać wyłącznie w oparciu o prawo Federacji Rosyjskiej" - powiedział Adamowicz. "Jeżeli Nord Stream 2 zostanie zbudowany, będzie musiał funkcjonować w oparciu o ramy prawne, które w należyty sposób biorą pod uwagę nasze kluczowe zasady dotyczące rynku energii" - podkreślił.
Oświadczenie KE było reakcją na opublikowany w poniedziałek list wpływowego szefa frakcji Europejskiej Partii Ludowej w PE, Niemca Manfreda Webera do komisarza Canete w sprawie projektu Nord Stream 2. Weber ocenia w liście, że inwestycja ta może doprowadzić do jeszcze większego uzależnienia UE od gazu z Rosji, dlatego jest sprzeczna z celami unii energetycznej, jak dywersyfikacja źródeł gazu i dróg przesyłowych.
"Ponadto projekt ten stoi w sprzeczności z celami UE w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz celami Partnerstwa Wschodniego" - podkreślił Weber, wskazując także na możliwe niekorzystne skutki inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego Europy Środkowej i Wschodnie, w tym Ukrainy.
"Z tych powodów nie tylko uważamy, że projekt ten powinien zostać wyłączony ze wsparcia finansowego UE, ale także wierzymy, że musi on być bezwarunkowo i w pełni zgodny z celami unii energetycznej, prawem UE, w tym w szczególności z trzecim pakietem energetycznym" - napisał Weber w liście, który trafił także do niemieckiego wicekanclerza, ministra gospodarki Sigmara Gabriela.
Tzw. trzeci pakiet energetyczny UE zakłada m.in. oddzielenie sprzedaży gazu od przesyłu oraz zapewnienie dostępu większej liczbie operatorów do infrastruktury przesyłowej. Te unijne przepisy są ostro krytykowane przez rosyjski Gazprom.
Nord Stream 2 to projekt nowej dwunitkowej magistrali gazowej o mocy przesyłowej 55 mld metrów sześciennych surowca rocznie z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie. Na początku września 2015 roku przedstawiciele rosyjskiego Gazpromu, niemieckich E.On i BASF-Wintershall, brytyjsko-holenderskiego Royal Dutch Shell, francuskiego Engie (dawniej GdF Suez) i austriackiego OMV podpisali prawnie obowiązujące porozumienie akcjonariuszy w sprawie budowy gazociągu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych