ew
Ceny ropy naftowej pozostają stabilne w trakcie porannej części sesji. Inwestorzy śledzą przygotowania i przecieki z negocjacji przed przyszłotygodniowym szczytem OPEC+, na którym najwięksi producenci surowca prawdopodobnie podejmą decyzje o zwiększeniu wydobycia surowca.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na lipiec na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 66,9 USD, bez zmian. Od początku tygodnia benchmark zyskał niecałe 2 proc.
Brent w dostawach na sierpień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie wyceniany jest po ok. 75,9 USD za baryłkę, również bez zmian. Od poniedziałku wycena Brent spadła ok. 0,7 proc.
Na Międzynarodowej Giełdzie Energii w Szanghaju ropa tanieje o 0,5 proc. do 466,5 juanów za baryłkę.
Uwaga inwestorów skierowana jest na przygotowania do szczytu OPEC+, który odbędzie się 22 czerwca w Wiedniu. Po ponad półtora roku ograniczania wydobycia przez największych światowych producentów, Arabia Saudyjska i Rosja naciskają na pozostałych sygnatariuszy porozumienia OPEC+ na zwiększenie podaży surowca.
Decyzja o odejściu od polityki cięć jest "nieuchronna" - ocenił w czwartek minister ds. ropy Arabii Saudyjskiej Khalid Al-Falih.
W grę wchodzi zwiększenie wydobycia nawet o 1,5 mln b/d - poinformował w czwartek minister energii Rosji Alexander Novak. Saudowie nieoficjalnie sondują poziom +0,5-1 mln b/d.
Umowa OPEC+ zakłada ograniczenia podaży w sumie o 1,8 mln b/d. Przez większą część czasu jej obowiązywania (od początku 2017 r.) realne cięcia były wyższe.
Saudowie muszą przekonać oponentów zmiany dotychczasowej polityki - Iran, Irak i Wenezuela nie zgadzają się na zwiększenie kwot produkcji.
Na OPEC próbują naciskać również Stany Zjednoczone. Prezydent Donald Trump ponowił w tym tygodniu krytykę pod adresem kartelu, wskazując na zbyt wysokie jego zdaniem ceny ropy.
Tymczasem w Libii od czwartku nieczynne są dwa największe morskie terminale naftowe. Walki lokalnych partyzantek zmusiły do zamknięcia portów Es Sider i Ras Lanuf, o łącznym przeładunku 240 tys b/d. (40 proc. libijskiego eksportu).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law