pc
Bank Gospodarstwa Krajowego weźmie udział w programie finansowania inwestycji infrastrukturalnych w krajach Trójmorza, których koszt szacowany jest na ok. 100 mld euro - poinformowała PAP prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka.
Prezes BGK, w ramach Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, wzięła w środę udział w panelu na temat finansowania ekspansji zagranicznej i eksportu w krajach Trójmorza. Podczas panelu wspomniała o udziale BGK w programie finansowania inwestycji infrastrukturalnych w tych krajach.
W rozmowie z PAP wyjaśniła, że chodziło by o stworzenie funduszu międzynarodowego, na który składałyby się państwa Trójmorza.
"Naturalnymi głównymi uczestnikami takiego funduszu byłyby banki rozwoju z tych państw" - mówiła, dodając, że jeśli w którymś z państw Trójmorza nie ma wystarczająco dużego banku rozwoju, wówczas uczestnikiem takiego funduszu mógłby być rząd danego państwa.
"To jest duże wyzwanie, bo potrzebne jest porozumienie na temat konstrukcji i sposobu zarządzania tak dużym funduszem, składającym się z 12 przedstawicieli" - zaznaczyła Daszyńska-Muzyczka.
Fundusz finansowałby inwestycje infrastrukturalne, łączące państwa Trójmorza, np. można by z niego sfinansować rozbudowę sieci kolejowej, która połączyłaby porty w Polsce, Chorwacji, Słowenii i Rumunii.
"To byłby łańcuch dostaw północ-południe, który stworzyłby możliwość zbudowania na nowo ciągów logistycznych" - wyjaśniała Daszyńska-Muzyczka.
Fundusz, dodała prezes BGK, mógłby poszukiwać także prywatnych inwestorów, również spoza krajów Trójmorza. "Chodzi o to, żeby skumulować kapitał, który będzie potrzebny na tak ogromne wyzwania infrastrukturalne" - powiedziała.
Dodała, że na razie trudno mówić o konkretnych kwotach, którymi miałby dysponować fundusz. "Myślimy jednak o inwestycjach, których łączna wartość wyniesie 100 mld euro" - zaznaczyła. Inwestycje te miałyby być realizowane w ciągu około 30 lat - przynajmniej na taki czas rozłożone byłoby finansowanie, bo inwestycje mogłyby powstać szybciej.
Nie jest wykluczone, dodała prezes BGK, że do podpisania porozumienia w sprawie utworzenia funduszu dojdzie podczas szczytu państw Trójmorza, zaplanowanego na 17 września br. w Bukareszcie.
"W tej chwili trwa identyfikacja projektów infrastrukturalnych, które mogłyby być objęte funduszem, w obszarach drogi, koleje, teleinformatyka" - zaznaczyła.
Do państw Trójmorza należą, poza Polską, Estonia, Łotwa, Litwa, Czechy, Słowacja, Węgry, Austria, Słowenia, Chorwacja, Rumunia, Bułgaria.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych