PMK
W końcu nadeszły lepsze chwile dla armatorów masowców. Bałtycki Indeks Towarowy w poniedziałek osiągnął najwyższy od 5,5 lat wynik, dzięki silnemu zapotrzebowaniu na transport rudy żelaza.
Indeks wzrósł o 63 pkt. (3,4 proc.) do 1928 punktów - najwyższego wyniku od stycznia 2014 roku. Wskaźnik wzrósł 3-krotnie od lutego tego roku.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Najwięcej wzrósł index capesize, o 183 pkt., do 3724 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 28,153 dolarów dziennie.
Według obliczeń agencji Reuters, dzienna produkcja stali surowej w Chinach wzrosła do rekordowych poziomów w czerwcu. Stąd tak dobry wynik tego typu masowców.
Indeks panamaxów z kolei wzrósł o 47 punktów, do 1992 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 15,919 dolarów dziennie.
Mniejsze statki tradycyjnie notują niższe fluktuacje stawek. Indeks supramaxów wzrósł o 9 pkt do 888 pkt, a handysize wzrósł o 1 pkt do 682 pkt.
Ceny rudy żelaza wzrosły w tym roku ponad dwukrotnie, ponieważ zapasy tego surowca w chińskich portach spadły do najniższego poziomu od początku 2017 roku. Stało się to z powodu zmniejszenia dostaw rudy od największych eksporterów: Australii i Brazylii.
Brazylia zwiększyła eksport rudy żelaza po tym, jak Vale SA wznowiła prace w kopalni Brucutu, która została zamknięta na początku lutego po przerwaniu tamy. Transport rudy żelaza odpowiada za około jedną trzecią ładowności największych masowców.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny