Około 60 tys. polskich obywateli wykonuje obecnie zawód marynarza, będąc zatrudnionym u zagranicznych armatorów. To największa grupa zawodowa pracującą poza granicami Polski i osiągającą dochody zagraniczne. Jednocześnie - marynarze to największa grupa wykluczona z wyborów.
Zgodnie z Kodeksem wyborczym istnieje możliwość zorganizowania obwodów głosowania dla marynarzy przebywających jedynie na polskich statkach morskich. Jak sytuacja ta wygląda w praktyce? Polskie statki w PŻM pływają pod obcymi banderami dlatego też pływający na nich Polacy sa pozbawieni prawa głosu.
W rozumieniu ustawy polskim statkiem morskim jest „statek będący w całości własnością polskiego armatora mającego siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, podnoszący polską banderę i dowodzony przez polskiego kapitana.”
PŻM wielokrotnie apelowało do PKW i MSZ aby zmodyfikować prawo wyborcze i umozliwić głosowanie polskim marynarzom. Jak mówi Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM: "Nic się w tej kwestii nie zmieniło. 100% naszej floty nosi obcą banderę więc jest to po prostu niemożliwe".
22 czerwca ukazało się rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie utworzenia obwodów głosowania na polskich statkach morskich w najbliższych wyborach prezydenckich. W tym roku jest to jedynie osiem jednostek, między innymi: Dar Młodzieży, Oceania czy platformy wydobywcze i wiertnicze należące do Lotos Petrobaltic. Z treścią rozporządzenia można zapoznać się TUTAJ.
Jak mówi Katarzyna Wajs, założycielka bloga Zonamarynarza.pl i fundacji Rodzina Marynarza: "Ewentualną opcją jest głosowanie korespondencyjne, które marynarze muszą zorganizować sobie sami, jeśli akurat są w porcie albo jego okolicach a pakiety wyborcze w jakikolwiek sposoób przetransportują do siebie. To jednak bardzo rzadka sytuacja i raczej wynika z determinacji marynarzy niż organizacji im wyborów. Marynarz na środku morza nie zagłosuje. Dlatego pamiętaj, że jeśli stojąc przed lokalem wyborczym będziesz się wahać czy oddać głos - doceń swoje prawo i zagłosuj".
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)