• <

Polscy kapitanowie. Spotkanie z Białoczerwoną Banderą. Możliwe tylko w salach Uniwersytetu Morskiego Gdyni

17.09.2021 14:53 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Polscy kapitanowie. Spotkanie z Białoczerwoną Banderą. Możliwe tylko w salach Uniwersytetu Morskiego Gdyni

Partnerzy portalu

Polscy kapitanowie. Spotkanie z Białoczerwoną Banderą. Możliwe tylko w salach Uniwersytetu Morskiego Gdyni - GospodarkaMorska.pl
Fot. Marek Grzybowski

W dniu 7 września odbyło się walne zebranie Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej. Było to również spotkanie z polską banderą, pod którą wielu zebranych pływało od chwili ukończenia Szkoły Morskiej aż po czas zejścia na ląd.

W Auli Wydziału Nawigacji zebrali się kapitanowie, członkowie działającego już ponad 40 lat stowarzyszenia. Spotkanie z białoczerwoną banderą może odbyć się już tylko na spotkaniach weteranów. Statków z polską banderę jest bowiem coraz mniej, a temat ten pomijany był na tegorocznych spotkaniach poświęconych polskiej gospodarce morskiej: Forum Wizja Rozwoju, Baltexpo i Kongresie Morskim. Nie jest to również wiodący temat gdyńskiego Forum Gospodarki Morskiej. A właściwie nie jest to w ogóle wiodący temat w dyskusjach o Polsce Morskiej. 

Zebranie prowadzili przewodniczący rady stowarzyszenie kpt ż.w. dr inż. Wiesław Piotrzkowski i sekretarz stowarzyszenia kpt. ż.w. Anna Wypych-Namiotko. Do stowarzyszenia należą głównie absolwenci państwowych, a potem wyższych szkół morskich w Gdyni i Szczecinie. 

Kapitanowie Polskiej Marynarki Handlowej

Powstało ono właśnie z inicjatywy oficerów Polskiej Marynarki Handlowej. W październiku 1976 roku  powstał w Szczecinie Szczeciński Klub Kapitanów Żeglugi Wielkiej, którego statut zatwierdzono, a klub wpisano do rejestru stowarzyszeń 31 grudnia tegoż roku. Inicjatywa została podjęta i postanowiono rozszerzyć aktywność również na teren Gdyni. Na  początku  1977  roku, 10  lutego, kapitanowie Stanisław Bester i Zbigniew Sulatycki przedstawili projekt powołania organizacji i zaproponowali nazwę Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej.

Przypomnijmy, że inicjatorami utworzenia tej organizacji byli kpt.  ż.  w.  Zbigniew  Sulatycki, pracujący wówczas w Urzędzie Morskim w Gdyni oraz kpt. ż. w. Stanisław Bestera z Zakładu Zbiornikowców PŻM w Gdyni i kpt. ż. w. Zdzisław Chuchla, dziekana wydziału nawigacyjnego w Wyższej Szkole  Morskiej  w  Gdyni. Radą. Wspierał ich mgr  kpt.  ż.  w.  Wojciech  Babiński, dyrektor Polskiego Ratownictwa Okrętowego.  

Białoczerwona z węzłami ratowniczymi

Tegoroczne wrześniowe spotkanie kapitanów odbyło się, by uczcić 100-lecie podniesienia bandery na „Lwowie”, pierwszym polskim statku szkolnym i praktycznie pierwszym polskim statku handlowym, który pod białoczerwoną banderą zawijał do portów handlowych Europy i Ameryki. Prezentujący banderę prezes Ligi Morskiej i Rzecznej kpt.  ż.  w.  Andrzej Królikowski zwrócił uwagę, że linki do jej mocowania zakończone są węzłami ratowniczymi. Ma to znaczenie symboliczne, bowiem na polskich statkach wprowadzanych do polskiej floty nie podnosimy już polskiej bandery. Przypomnijmy, że podniesienie bandery na promie noszącym dumną nazwę „Polonia” odbywało się przy dźwiękach hymnu Wysp Bahama. 

Bandera z bohaterskiego Lwowa

– Białoczerwoną banderę podniesiono na „Lwowie” 4 września 1921 r. – przypomniał kpt ż.w. prof. Daniel Duda i wiemy, że była prezentowana na różnych uroczystościach, w tym w czasie wizyty załogi u Pisa XI. Wiemy, że w czasie uroczystości przekazania bandery przez Lwowian, mszę świętą celebrował i poświęcenia bandery dokonał dziekan Duchowieństwa Wojskowego Wyznania Katolickiego ks. Płk Jan Pajkert. W uroczystości uczestniczyli generał Mariusz Zaruski oraz  Stefan Żeromski. 

Delegacji Lwowa przewodniczył dr Leonard Stahl, wiceprezydent Lwowa, członek Polskiego Komitetu Narodowego oraz obrońca Lwowa i uczestnik wojny polsko-bolszewickiej w 1920 r.  – Bandera była przechowywana na statku w specjalnej gablocie – przypomina prof. Duda, ale nie wiemy co się z nią stało po przekazaniu statku Marynarce Wojennej RP. 

„Lwów” służył początkowo załogom okrętów podwodnych, a potem jako barka węglowa. W 1938 r. statek przekazano na złom. – Mimo, że „Lwów” złomowano w Gdyni, nie zachowała się bandera ani inne istotne pamiątki ze statku – zaznacza prof. Duda. 

Medale z „Lwowem”

Z okazji 100. rocznicy podniesienia bandery na statku „Lwów” Polskie Towarzystwo Nautologiczne wraz z Towarzystwem Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku wybiło rocznicowe medale. Otrzymały je Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej oraz Urząd Morski i Kapitanat Portu w Gdyni, Pomorski Związek Żeglarski, Stowarzyszenie Starszych Mechaników Okrętowych, Liga Morska i Rzeczna, kontradmirał Czesław Dyrcz, długoletni Grotmaszt Bractwa Kaphornowców oraz redaktor Aleksander Gosk, znawca najtajniejszych morskich historii i od wielu lat niezawodny w propagowaniu Polski Morskiej. 

„Lwów” w oczach dzieci

W tym roku Polskiego Towarzystwo Nautologiczne zorganizowało konkurs na pracę plastyczną  statku szkolnego „Lwów”. Do konkursu zaproszeni zostali uczniowie szkół noszących imię kpt. Karola Olgierda Borchardta. „Uczniowie podeszli do tematu z dużym zaangażowaniem, w wyniku czego powstało wiele ciekawych prac plastycznych wykonanych techniką malarską” – powiedziała Liliana Koszałka, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 40 im. kpt. Karola Olgierda Borchardta, przekazując prace na ręce kpt. Witolda Piotrzkowskiego. 

W czasie spotkania kapitanów zaprezentowano najlepsze prace związane z „Lwowem” wykonane przez uczniów szkół podstawowych. Komisja konkursowa za najbardziej interesujące uznała prace uczniów ze Szkoły  Podstawowej nr 40 w Gdyni oraz Zespołu Szkół  Podstawowych w Strzebielinie. Wyróżnione prace prezentowali przedstawiciele komisji konkursowej: wicedyrektor Liliana Koszałka i przewodniczący jury prof. Daniel Duda. 

Obrazy „Lwowa” i jego kapitanów

Zebraniu towarzyszyła wystawa obrazów „Lwowa” i związanych ze statkiem postaciami, która została zorganizowana przez Joannę Stasiak, kustosz Sali Tradycji Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Na wystawie zaprezentowano obrazy „Lwowa” Zbigniewa Szczepanka i kpt żw. Ryszarda Kucika oraz portrety kapitanów Ziółkowskiego, Stankiewicza, Maciejewicza oraz Kosko i Kowalskiego. Była również wystawa ozdobnych kufli zaprojektowanych przez prof. Daniela Dudą. Na kuflach są portrety poświęcone komendantom „Lwowa”  (Ziółkowski, Stankiewicz, Maciejewicz) oraz dwóm wychowankom (Stanisław Kosko i  Konstanty  Kowalski), którzy na „Lwowie” odbyli swe marynarskie praktyki.

Odbyło się również „wodowanie” piątej edycji książki „Lwów. Pierwszy w sztafecie”. Matką chrzestną była kpt. ż.w. Anna Wypych-Namiotko, która lilią zanurzoną w szampanie „wodowała książkę”. 

Uroczyste spotkanie Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej zakończyło się złożeniem kwiatów pod pomnikiem kontradmirała Kazimierza Porębskiego, twórcy polskiego szkolnictwa morskiego i osoby, która zdecydowała o nabyciu „Lwowa”. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.