Prognoza KE na 2021 r. zakładająca wzrost polskiego PKB na poziomie 3,1 proc. jest ostrożna, co wynika z faktu, że w ten rok weszliśmy z obostrzeniami epidemicznymi - przekazał PAP Adam Antoniak z Banku Pekao. Dodał, że bank szacuje ten wzrost na 4,5 proc.
Komisja Europejska prognozuje, że w 2021 r. PKB Polski wzrośnie o 3,1 proc., podczas gdy jeszcze jesienią szacowała wzrost o 3,3 proc. Według danych KE recesja w Polsce w zeszłym roku była jedną z najniższych w Unii Europejskiej.
W 2020 r. PKB Polski spadł o 2,8 proc., tymczasem jesienią prognozowano, że polska gospodarka zmniejszy się 3,6 proc.
Według danych KE spadek PKB w Polsce był jednym z najniższych w UE. Najmniejszą recesję zanotowała Litwa - spadek PKB o 0,9 proc., a następnie Polska ze spadkiem o 2,8 proc. W 2020 r. spadek PKB poniżej progu 3 proc. zanotowały też Estonia i Szwecja (po 2,9 proc.).
Adam Antoniak z Bank Pekao komentując dla PAP prognozy Komisji dla wzrostu gospodarczego Polski w 2021 roku wskazał, że jest ona ostrożna, co wynika z faktu, że w ten rok weszliśmy z obostrzeniami epidemicznymi.
"My na 2021 r. patrzymy optymistyczniej (4,5 proc.). Naszym zdaniem zniesienie najbardziej uciążliwych obostrzeń pozwoli na dynamiczne odbicie koniunktury, co dobitnie pokazał trzeci kwartał ubiegłego roku" - zaznaczył Antoniak.
Analityk dodał, że warto zwrócić uwagę, że projekcja KE na lata 2021-2022, nie uwzględnia środków nowego europejskiego funduszu odbudowy (Recovery and Resilience Facility).
"Sama Komisja przyznaje, że jest to czynnik, który może przełożyć się na wyższe od prognozowanego tempa wzrostu PKB w Polsce" - zwrócił uwagę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych