15 lipca w 39. rocznicę śmierci wybitnego człowieka polskiego morza, oficera Marynarki Wojennej, kapitana żeglugi wielkiej Wienczysława Kona, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni objęło opiekę nad zagrożoną likwidacją mogiłą komandora na witomińskim cmentarzu. Na wniosek Muzeum Marynarki Wojennej IPN uznał, iż jest to prawnie chroniony Grób Weterana Walk o Wolność i Niepodległość Polski.
Wienczysław Kon (6 X 1912 – 15 VII 1983) był absolwentem Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej w Toruniu (promocja 1934). Początkowy przydział - Kadra Floty w Gdyni, następnie oficer wachtowy na „Burzy” I „Iskrze”, później Flotylla Pińska wreszcie funkcja oficera flagowego szefa Kierownictwa Marynarki Wojennej.
W maju 1939 r. przydzielony na ORP Błyskawica wraz z okrętem, w obliczu wybuchu wojny, przechodzi do Wielkiej Brytanii. Bierze udział w pierwszych patrolach bojowych, kampanii norweskiej, ewakuacji wojsk alianckich z Dunkierki, ochronie atlantyckich konwojów.
Skierowany na szkolenia specjalistyczne kończy kursy zwalczania okrętów podwodnych, radiolokacji i systemów łączności. Jako wysokiej klasy specjalista prowadzi zajęcia w Szkole Podchorążych MW.
W 1943 r. obejmuje stanowisko zastępcy dowódcy ORP Piorun. Uczestniczy w osłonie konwojów atlantyckich, działaniach wspierających lądowanie aliantów w Normandii, uczestniczy w bitwach z niszczycielami niemieckimi pod Ouessant i Jersey.
Po zakończeniu działań wojennych delegowany do głównej kwatery wojsk alianckich w Oslo, gdzie jest oficerem łącznikowym ds. polskich przesiedleńców. Następnie w Londynie w Biurze Studiów KMW. W 1946 r. awansowany na stopień komandora podporucznika pełni służbę w Wydziale Marynarki Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia.
Po rozwiązaniu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie decyduje się na powrót do kraju. Powołany powtórnie do Marynarki Wojennej zostaje kierownikiem katedry łączności w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej. Na fali czystek stalinowskich zwolniony ze służby. Jako ceniony fachowiec w dziedzinie łączności i technik radarowych znajduje zatrudnienie w Politechnice Gdańskiej oraz Instytucie Morskim. Następnie wiąże się z cywilnym szkolnictwem morskim. Jest organizatorem i dyrektorem Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich Państwowej i Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. Pływa na statkach jako kierownik praktyk, oficer i kapitan, jest ławnikiem Izby Morskiej.
Komandor Wienczysław Kon – kawaler Orderu Polonia Restituta, Krzyża Walecznych, Order of the British Empire - bohater wojenny, prekursor nowoczesnych metod w szkoleniach nawigatorów, wychowawca kadr morskich, międzynarodowy autorytet, autor literatury fachowej i wspomnieniowej.

Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym