W roku 2023, firmy Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o. (SBT), Tapini sp. z o.o. i Ribera sp. z o.o., dalej nazywane „Konsorcjum”, wygrały przetarg na dzierżawę Bałtyckiego Terminalu Zbożowego Sp. z o.o. (BTZ), terminalu do przeładunku towarów masowych w porcie w Gdyni. Konsorcjum jest wspólnym przedsięwzięciem CM Holdings A/S (Copenhagen Merchants) i naszego wieloletniego partnera strategicznego, Viterra Ltd (Viterra). Prezentujemy komunikat Copenhagen Merchants Group w sprawie opóźnień w realizacji przetargu na długoterminową dzierżawę i kontrolę operacyjną Bałtyckiego Terminalu Zbożowego.
Konsorcjum zawarło przedwstępną umowę dzierżawy z Zarządem Portu. W marcu 2024 r. Minister odmówił zgody ze względu na nieuzasadnione obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, a w kwietniu Zarząd Portu anulował przetarg. W następstwie Zarząd Portu ogłosił nowy proces przetargowy, na niemal dokładnie takich samych warunkach jak pierwszy przetarg. Konsorcjum złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, zaskarżając decyzję Ministra o odmowie wydania zgody. Sprawa ta została odrzucona (bez otwartej rozprawy) na podstawie braku interesu prawnego konsorcjum w tej sprawie.
Konsorcjum złożyło również pozew przeciwko Zarządowi Portu w gdańskim sądzie, domagając się wyegzekwowania przedwstępnej umowy dzierżawy i żądając zakazania drugiego przetargu. Wniosek o wydanie zakazu został odrzucony po tym, jak sąd w Warszawie orzekł na niekorzyść konsorcjum, ale główny pozew pozostaje w toku. Konsorcjum złożyło skargi do Komisji Europejskiej i polskiego Centrum Unijnych Projektów Transportowych w związku z możliwymi nieprawidłowościami w wydatkowaniu funduszy unijnych, które zostały wykorzystane na modernizację Portu Gdynia. Skargi te są obecnie rozpatrywane i pozostają w toku.
W listopadzie 2024 r. konsorcjum wygrało przetarg po raz drugi. Od tego czasu tymczasowa umowa dzierżawy z dotychczasowym operatorem została przedłużona bez wyjaśnienia i z możliwym naruszeniem zasad przetargu. Obecnie mamy do czynienia z szeregiem opóźnień w zakresie postępu w naszej dzierżawie terminalu, a uważamy, że ostatecznym celem jest ponowne odrzucenie naszej oferty.
Stanowisko Copenhagen Merchants Group:
• Copenhagen Merchants Group jest wiodącym, prywatnym, europejskim operatorem terminali ładunków masowych i jednym z największych na świecie niezależnych brokerów w branży rolniczej. Jesteśmy obecni w Polsce od ponad 20 lat, a od ponad 10 lat posiadamy terminal w Gdańsku (wraz z Malteurop Polska, częścią francuskiej firmy Vivescia) i Viterra Szczecin (część Grupy Viterra). Utrzymujemy silne, długotrwałe relacje ze wszystkimi najważniejszymi firmami eksportowymi.
• Nasze połączone doświadczenie z firmą Viterra oraz dostęp do ponad 125 krajów docelowych na całym świecie sprawiają, że jesteśmy idealnym kandydatem do wykorzystania prawdziwego potencjału Portu Gdynia jako światowej klasy, w pełni zintegrowanego obiektu importowo-eksportowego, umacniającego pozycję Polski jako kluczowego dostawcy produktów rolnych dla klientów na całym świecie.
• Nasza oferta obejmuje zobowiązanie do zainwestowania ponad 200 mln zł w szereg strategicznych modernizacji w BTZ w ciągu trzech lat. Planowane modernizacje obejmują dodanie dwóch linii kolejowych w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i zmniejszenia ruchu lokalnego, zwiększenie pojemności magazynowej na miejscu do 200 000 ton metrycznych (MT) oraz szereg modernizacji technicznych w celu poprawy wpływu terminalu na środowisko. Oczekuje się, że inwestycja zwiększy przepustowość portu o 4 mln ton rocznie, zwiększając całkowitą roczną przepustowość portów morskich w Polsce do ponad 8 mln ton.
• Po kilkukrotnym rozstrzygnięciu przetargu, zarówno na korzyść obecnych operatorów, jak i Zarząd Morskiego Portu Gdynia z całą pewnością popiera nasze stanowisko jako najlepszego kandydata do przejęcia zarządzania operacyjnego nad terminalem.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych