We wrześniu ubiegłego roku rząd Niemiec przejął kontrolę nad
niemieckim oddziałem rosyjskiej firmy paliwowej Rosnieft, posiadającej
m.in. pakiet kontrolny w niemieckiej rafinerii PCK Schwedt. Według
ówczesnych doniesień agencji Bloomberga i Reutera, PKN Orlen miałby być
zainteresowany przejęciem tych udziałów. Orlen twierdził wówczas, że na
bieżąco obserwuje sytuację w regionie.
To niekoniecznie Orlen musi być partnerem dla niemieckiej rafinerii Schwedt, stwierdziła w poniedziałek minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. Dodała, że rząd liczy na takie porozumienie, ale rozmowy biznesowe w tej sprawie są poufne. W poniedziałek w Radiu RMF FM odniosła się do ewentualnego przejęcia udziałów Rosnieftu przez PKN Orlen. Podkreśliła, że nie ma tutaj mowy o rozmowach biznesowych, ani samym Orlenie.
Szefowa resortu klimatu mówiła również o dostawach ropy naftowej do niemieckich rafinerii i odchodzeniu od rosyjskiego surowca. Są według niej na poziomie politycznym, na którym deklaruje współpracę, żeby ta pełna dywersyfikacja po stronie polskiej i po stronie niemieckiej do Federacji Rosyjskiej miała miejsce. Warunkiem dalszych rozmów ma być wyzbycie się udziałów Rosnieftu (rosyjskiej firmy) przez Niemcy.
Dodała, że oprócz tego rozmowy mają również wymiar biznesowy, w który nie wnikają, bo jak zaznaczyła, "każda inna umowa, każda inna transakcja musi się spółkom opłacać, tak i te rozmowy są prowadzone. Jeżeli dojdzie do jakiegoś porozumienia, bo taka współpraca polsko-niemiecka już jest (...), jak najbardziej jesteśmy na to otwarci". Zastrzegła też, że spółki już ze sobą rozmawiają, ale zawsze priorytetem jest zabezpieczenie rynku polskiego i tych innych, na których jest obecny Orlen, czyli Czech i Litwy. Jej zdaniem "przepustowość w rafinerii jest, gotowość rafinerii jest, tylko kwestia dalszych szczegółów i oczywiście sankcji, bo one też będą wpływały na dalsze porozumienia."
Rosnieft kontroluje w Niemczech 12% przemysłu rafineryjnego, w tym m.in. 54,17%. udziałów w rafinerii PCK Schwedt - najważniejszym dostawcy produktów naftowych dla Berlina i Brandenburgii. Ropa do rafinerii jest dostarczana z Rosji przez Polskę rurociągiem Przyjaźń; jego operatorem jest Grupa PERN.
Pod koniec maja 2022 roku PERN zwracał uwagę, że gdyby druga nitka Rurociągu Pomorskiego była wybudowana, mógłby zaproponować więcej przepustowości stronie niemieckiej. "Podobnie w przypadku przyjęcia ropy naftowej z morza. Jeśli potwierdzi się taka potrzeba naszych klientów, możemy rozbudować Naftoport o kolejne stanowisko do odprawy tankowców. Jeśli zaś pojawiłaby się potrzeba wybudowania nowych pojemności surowcowych, to także tę inwestycję jesteśmy w stanie zrealizować" - zapewnił wtedy PERN.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych