Premier Norwegii Jonas Gahr Stoere skrytykował administrację Donalda Trumpa po zapowiedzi wprowadzenia przez USA 15-procentowych ceł na towary pochodzące z Norwegii. Giełda w Oslo zareagowała spadkami.
Norweski rząd prowadził negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi na temat umowy handlowej od kilku tygodni. Ogłoszenie przez Donalda Trumpa ceł importowych to, według norweskiego premiera, krok w złym kierunku. Stoere ocenił w oficjalnym oświadczeniu, wydanym w piątek przed południem, że taryfy w handlu między oboma krajami powinny być zerowe.
Nerwowo na zapowiedź o wprowadzeniu ceł zareagowała giełda w Oslo. Tuż po otwarciu notowań indeks OSEBX spadł o 0,65 proc. Najbardziej straciły firmy z sektora produkcji rybnej. Według analityka Christiana Olsena Nordby'ego z Arctic Securities, cytowanego przez serwis e24.no, to właśnie ta branża najbardziej odczuje wprowadzenie barier celnych przez USA.
„Dla producentów łososia amerykański rynek jest bardzo ważny. To oni ucierpią najdotkliwiej” - skomentował norweski ekonomista.
Według norweskiego urzędu statystycznego SSB wartość eksportu do Stanów Zjednoczonych wyniosła w 2024 r. około 5,8 mld dolarów. Zza oceanu sprowadzono do Norwegii produkty warte niemal 8 mld dolarów.
Trump podpisał w czwartek rozporządzenie ustanawiające nowe stawki ceł dla importowanych towarów z ponad 70 państw. Prezydent zwiększył też cło na dobra z Kanady z 25 do 35 proc., zaś dotychczasową stawkę 10 proc. utrzymały tylko kraje z deficytem w handlu z USA. Nowe cła wejdą w życie za tydzień.
Według opublikowanego przez Biały Dom dekretu oraz dołączonej tabelki na większość państw nałożono 15-procentową stawkę ceł, co w większości oznacza niższe taryfy niż te ogłoszone w kwietniu. Są to w większości kraje, które posiadają niewielką nadwyżkę w handlu z USA oraz te, które uzgodniły warunki porozumienia handlowego, jak m.in. Unia Europejska, Japonia i Korea Płd.
Z Oslo Mieszko Czarnecki (PAP)
cmm/ szm/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych