• <

Norwegia stawia na rozwój sił morskich. Nawet 28 okrętów ma dostarczyć krajowy przemysł stoczniowy

03.06.2024 09:29 Źródło: Kongsberg, MW Norwegii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Norwegia stawia na rozwój sił morskich. Nawet 28 okrętów ma dostarczyć krajowy przemysł stoczniowy

Partnerzy portalu

Fot. Kongsberg Maritime

Kongsberg Maritime współpracuje z Green Yard Kleven i czterema innymi podmiotami nad nowym projektami okrętów. Celem przedsięwzięcia jest pokazanie, że norweski przemysł stoczniowy jest przygotowany do dostarczenia 28 jednostek różnych klas dla sił morskich państwa.

Długoterminowy plan dla sektora obronnego dotyczy historycznego, największego od dekad programu wzmocnienia norweskiej marynarki wojennej. Przypomnijmy, że władze planują budowę pięciu nowych fregat, a także pozyskanie nowych okrętów podwodnych. W drugim przypadku Kongsberg współpracuje z stocznią TKMS przy przedsięwzięciu, jakim jest budowa okrętów podwodnych serii 212CD. Mają wejść w skład zarówno norweskich, jak i niemieckich sił morskich, przy czym drugi zamawiający ma otrzymać dwie jednostki. Dostawa pierwszego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii (Sjøforsvaret)  jest przewidywana na rok 2029, natomiast dla Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) na lata 2032 i 2034. Warto tu wziąć pod uwagę, że za cztery okręty Norwegia miała zapłacić 41 mld koron, co daje w przybliżeniu sumę 16,9 mld zł, z kolei Niemcy za swoje 2,79 mld euro, czyli ok. 13,7 mld zł.



Fot. TKMS

Oprócz tych jednostek Oslo planuje pozyskanie także jednostek opartych na standardach cywilnych. Długoterminowy plan przewiduje dwunastoletni okres budowy i stopniowego wprowadzania znormalizowanej serii. Aby zrealizować tak duże przedsięwzięcie, Kongsberg nawiązał już współpracę z jak dotąd pięcioma norweskimi stoczniami, leżącymi od Mandal na południu do Sandnessjøen na północy. Należą do nich Umoe Mandal, Westcon Yards, Fosen Yard, Green Yard Kleven i Myklebust Verft. W ciągu ostatnich trzech lat stworzone w ten sposób konsorcjum pracowało wspólnie nad opracowaniem projektu okrętu i przygotowaniem norweskiego przemysłu stoczniowego i obronnego do dostawy.

- Klaster morski na północnym zachodzie jest wiodący na świecie, a Ålesund jest zatem naturalnym wyborem, gdy teraz zakładamy biuro dla naszego programu morskiego. Kongsberg Maritime ma już duży i dobrze znany ślad w regionie. Teraz łączymy siły w czterech obszarach działalności Kongsberg, aby zająć wyraźną pozycję w wysiłkach na rzecz dostarczenia znormalizowanej klasy statków dla norweskiej marynarki wojennej. Kongsberg ma 210 lat doświadczenia w dziedzinie obronności i eksportujemy technologię morską, którą można znaleźć na pokładach ponad jednej trzeciej zarejestrowanej floty światowej. Obecnie zapraszamy firmy z całego kraju, z branży morskiej i sektora obronnego, do współpracy przy budowie 28 standardowych okrętów w nadchodzących latach. Odnowienie floty dla Norweskiej Marynarki Wojennej wywoła znaczące efekty ekonomiczne w całym kraju, nie tylko na północnym zachodzie, który ma silne społeczności morskie. Efekty te zostaną dodatkowo wzmocnione, gdy zrealizowany zostanie potencjał eksportowy. Ponadto budowa standardowych statków będzie okazją do stopniowego wprowadzania ekologicznych technologii i ograniczenia emisji Marynarki Wojennej - podkreślił Geir Håøy, dyrektor generalny Grupy Kongsberg.

Z racji na starzenie się okrętów typu Fridtjof Nansen oraz zwiększenie morskiego potencjału państwa, Ministerstwo Obrony Norwegii ogłosiło chęć zakupu sześciu nowych jednostek klasy fregata, które staną się trzonem sił morskich. W tym celu są poszukiwani partnerzy z branży stoczniowej i zbrojeniowej, którzy mają wesprzeć dostarczenie i potem wspieranie nowych okrętów. Długoterminowy plan inwestycji ma zostać ogłoszony w tym roku, a w związku z pozyskaniem platformy projektowej najpewniej władze będą poszukiwać strategicznych partnerów dla tego przedsięwzięcia. Już teraz można się spodziewać, że może pojawić się kilka ofert, jak choćby niemiecka platforma MEKO, brytyjska Arrowhead 140, czy nawet francusko-włoska FREMM. Przypomnijmy, że jednostki typu Fridtjof Nansen oparto na tej samej platformie co hiszpańskie fregaty typu Álvaro de Bazán, a zostały zbudowane w należącej do Navantia stoczni w Ferrol.

Fot. MW Norwegii


Inwazja Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku i inne wyzwania współczesności sprawiły, że władze Norwegii zdecydowały się zwiększyć wydatki na obronność oraz dokonać całościowej modernizacji sił zbrojnych. W tym celu budżet ma zostać zwiększony o rekordowe 600 mld koron (około 60 mld dolarów) do 2036 roku, osiągając poziom 3 % PKB. Przez najbliższe 12 lat władze planują przeznaczyć na armię ponad 1,6 bln koron. Obok zwiększania sił zawodowych resort obrony planuje także zwiększenie tamtejszej obrony terytorialnej, więcej szkoleń poborowych i rezerwistów, a także zwiększyć zatrudnienie na etatach cywilnych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.