Rząd niemiecki wydzierżawił w sumie cztery pływające terminale skroplonego gazu ziemnego (tzw. FSRU). Powstanie także piąty terminal jako prywatna inwestycja.
Dwa statki do regazyfikacji będą dostępne jeszcze w tym roku i mają być zlokalizowane w Wilhelmshaven i Brunsbüttel na przełomie 2022 i 2023 roku. W przypadku pozostałych dwóch statków, które będą dostępne od maja 2023 roku, również zapadły decyzje o lokalizacji. Tym samym trzeci FSRU trafi do Stade, a czwarty terminal pływający do Lubmina – informuje niemieckie ministerstwo gospodarki i ochrony klimatu (BMWK).
Teren pod terminal w Stade ma być dostępny od końca 2023 roku. W przypadku Lubmina, według operatorów, obiekt na morzu u wybrzeży Lubmina będzie dostępny najwcześniej też od końcówki 2023 roku.
Ponadto w Lubminie do końca 2022 roku budowany jest przez prywatne konsorcjum kolejny, piąty terminal FSRU.
- Musimy w bardzo krótkim czasie zbudować nową infrastrukturę, aby móc jak najszybciej zastąpić rosyjski gaz. Dlatego bardzo dobrą wiadomością jest to, że oprócz czterech statków krajowych dołącza piąty prywatny statek regazyfikacyjny – powiedział niemiecki minister gospodarki i ochrony klimatu, Robert Habeck.
Aby pływające terminale skroplonego gazu ziemnego mogły jak najszybciej zasilić niemiecką sieć gazową, ustawa o przyspieszeniu LNG stworzyła podstawy prawne do przyspieszenia procedur budowy niezbędnej infrastruktury.
Każdy z czterech statków LNG wydzierżawionych przez rząd niemiecki ma wydajność co najmniej około 5 mld m3/rok. Należy jednak zwrócić uwagę nie tylko na pojemność statków, ale również na przepustowość rurociągów, czyli na to, ile mocy może przyjąć sieć.
W Wilhelmshaven pierwszy terminal pływający zostanie uruchomiony pod koniec 2022 roku. Tutaj do sieci można wprowadzić 5 mld m3/rok.
FSRU w Brunsbüttel ma być gotowy do dostaw gazu do sieci na przełomie 2022 i 2023 roku. W normalnych warunkach sam FSRU może przyjąć i zregazyfikować objętość około 5 mld m3 rocznie. Ze względu na możliwości sieci, ta wielkość 5 mld m3/rok zostanie osiągnięta w pierwszej fazie projektu w zimie, ale latem 2023 roku będzie początkowo nieco mniejsza, co daje średnią roczną 3,5 mld m3/rok w pierwszej fazie projektu. Po wybudowaniu i oddaniu do użytku nowego, 55-kilometrowego gazociągu, od końca 2023 roku będzie można zwiększyć przepustowość, tak aby pełny wolumen 5 mld m3 rocznie mógł być realizowany również w ciągu całego roku – informuje ministerstwo.
Dokładna wydajność rurociągów dla Stade i Lubmina jest obecnie ustalana wspólnie z lokalnymi interesariuszami. Również w tym przypadku statki LNG mają wydajność co najmniej 5 mld m3/rok każdy.
Oprócz wyładunków w niemieckich lokalizacjach, jeśli popyt na gaz będzie wysoki, nadal będą realizowane dostawy „błękitnego paliwa” przez terminale LNG w Rotterdamie, Zeebrugge i Dunkierce.
Fot. Depositphotos
To największy karp złowiony na wędkę. Padł rekord świata (foto)
00:02:49
Brytyjczyk złowił jedną z najniebezpieczniejszych ryb świata (wideo)
Rekord świata pobity. Gigantyczny tuńczyk ważył ponad 400 kg!
00:04:31
Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]
Zatrucie Odry - najnowsze informacje
00:00:45
Samiec konika morskiego rodzi tysiąc młodych! Zobacz jeden z najciekawszych porodów w przyrodzie (wideo)
00:00:00
U wybrzeży Norwegii złowiono gigantycznego halibuta
00:00:00
Złowiono 300-kilogramowego olbrzyma (wideo)
00:00:49
Wyłowili 100-kg głowę rekina. Resztę zjadło coś olbrzymiego (wideo)
00:01:10
Największa ryba na świecie znaleziona u wybrzeży Portugalii [video]
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Delfin, który pływał w pobliżu placu Św. Marka w Wenecji, wyprowadzony na otwarte morze
Tysiące słoni morskich zginęło w wyniku epidemii ptasiej grypy
Prezydent zawetował ustawę o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. MKiŚ odpowiada
Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich