Rząd niemiecki wydzierżawił w sumie cztery pływające terminale skroplonego gazu ziemnego (tzw. FSRU). Powstanie także piąty terminal jako prywatna inwestycja.
Dwa statki do regazyfikacji będą dostępne jeszcze w tym roku i mają być zlokalizowane w Wilhelmshaven i Brunsbüttel na przełomie 2022 i 2023 roku. W przypadku pozostałych dwóch statków, które będą dostępne od maja 2023 roku, również zapadły decyzje o lokalizacji. Tym samym trzeci FSRU trafi do Stade, a czwarty terminal pływający do Lubmina – informuje niemieckie ministerstwo gospodarki i ochrony klimatu (BMWK).
Teren pod terminal w Stade ma być dostępny od końca 2023 roku. W przypadku Lubmina, według operatorów, obiekt na morzu u wybrzeży Lubmina będzie dostępny najwcześniej też od końcówki 2023 roku.
Ponadto w Lubminie do końca 2022 roku budowany jest przez prywatne konsorcjum kolejny, piąty terminal FSRU.
- Musimy w bardzo krótkim czasie zbudować nową infrastrukturę, aby móc jak najszybciej zastąpić rosyjski gaz. Dlatego bardzo dobrą wiadomością jest to, że oprócz czterech statków krajowych dołącza piąty prywatny statek regazyfikacyjny – powiedział niemiecki minister gospodarki i ochrony klimatu, Robert Habeck.
Aby pływające terminale skroplonego gazu ziemnego mogły jak najszybciej zasilić niemiecką sieć gazową, ustawa o przyspieszeniu LNG stworzyła podstawy prawne do przyspieszenia procedur budowy niezbędnej infrastruktury.
Każdy z czterech statków LNG wydzierżawionych przez rząd niemiecki ma wydajność co najmniej około 5 mld m3/rok. Należy jednak zwrócić uwagę nie tylko na pojemność statków, ale również na przepustowość rurociągów, czyli na to, ile mocy może przyjąć sieć.
W Wilhelmshaven pierwszy terminal pływający zostanie uruchomiony pod koniec 2022 roku. Tutaj do sieci można wprowadzić 5 mld m3/rok.
FSRU w Brunsbüttel ma być gotowy do dostaw gazu do sieci na przełomie 2022 i 2023 roku. W normalnych warunkach sam FSRU może przyjąć i zregazyfikować objętość około 5 mld m3 rocznie. Ze względu na możliwości sieci, ta wielkość 5 mld m3/rok zostanie osiągnięta w pierwszej fazie projektu w zimie, ale latem 2023 roku będzie początkowo nieco mniejsza, co daje średnią roczną 3,5 mld m3/rok w pierwszej fazie projektu. Po wybudowaniu i oddaniu do użytku nowego, 55-kilometrowego gazociągu, od końca 2023 roku będzie można zwiększyć przepustowość, tak aby pełny wolumen 5 mld m3 rocznie mógł być realizowany również w ciągu całego roku – informuje ministerstwo.
Dokładna wydajność rurociągów dla Stade i Lubmina jest obecnie ustalana wspólnie z lokalnymi interesariuszami. Również w tym przypadku statki LNG mają wydajność co najmniej 5 mld m3/rok każdy.
Oprócz wyładunków w niemieckich lokalizacjach, jeśli popyt na gaz będzie wysoki, nadal będą realizowane dostawy „błękitnego paliwa” przez terminale LNG w Rotterdamie, Zeebrugge i Dunkierce.
Fot. Depositphotos
Białucha, która utknęła w Sekwanie, zostanie przeniesiona do śluzy z wodą morską
Zagubiona w Sekwanie białucha arktyczna nie ma sił, by powrócić do morza
Kolejna rzeź delfinów na Wyspach Owczych. Zabito 99 delfinów butlonosych, najwięcej od lat
Niewybuchy na dnie Bałtyku. Senatorowie wezwali rząd do działania
Ekolodzy składają pozew przeciwko projektowi gazowemu Morzu Północnym
Woda z lodu, który stopniał na Grenlandii w jeden weekend, zapełniłaby ponad 7 mln basenów olimpijskich