• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ORP Ślązak na stoczniowych próbach układu napędowego (wideo)

pc

30.07.2017 14:22 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ORP Ślązak na stoczniowych próbach układu napędowego (wideo)

Partnerzy portalu

ORP Ślązak na stoczniowych próbach układu napędowego (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Budowa ORP Ślązak nabiera tempa. I to dosłownie. Jak czytamy na facebookowym profilu Stowarzyszenia Entuzjastów Okrętu ORP Ślązak, w piątek w Gdyni w Stoczni Marynarki Wojennej przeprowadzona została „operacja przejścia Ślązaka przy pomocy holowników na Nabrzeże Gościnne, celem przeprowadzenia szeregu prób całego układu napędowego”. To pierwszy taki test od 2001 r., kiedy rozpoczęła się budowa jednostki.

W komentarzach pod postami dotyczącymi operacji holowania okrętu czytamy m.in.: „Zaczyna pływać! 28 lipca 2017 to wielki dzień dla Marynarka Wojenna RP :-)”, „Pierwsze kroki, jak u dziecka”. Chociaż trzeba było na nie czekać aż 16 lat. Mimo to, oficjalna data oddania okrętu do służby to nadal 2018 r. Zostało już zatem niewiele czasu. Jak poinformowało Stowarzyszenie Entuzjastów Okrętu ORP Ślązak, próby morskie jednostki mają rozpocząć się w listopadzie.

ORP „Ślązak” jest budowany od 2001 r., gdy polski rząd rozpoczął realizację programu „Gawron”, mającego zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 r., jednak w państwowym budżecie wciąż brakowało pieniędzy na dokończenie projektu. Stopniowo ograniczano także liczbę korwet, aż pozostał tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld zł. Ostatecznie MON zadecydowało, że nie będzie dalej budowało tej jednostki. Gotowy kadłub, w który zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Chrzest Ślązaka odbył się w lipcu 2015 r., a matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.

Do głównych zadań okrętu będą należały: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie; udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

ORP Ślązak w liczbach

    Długość całkowita – 95,2 m;
    Szerokość – 13,5 m;
    Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
    Zanurzenie – 3,6 m;
    Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
    Autonomiczność – 30 dni;
    2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
    Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
    Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
    Prędkość max. 30 węzłów +;
    Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
    Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
    Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie

    System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
    Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
    2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
    4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
    4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
    Stacja radiolokacyjna;
    Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
    Głowica optoelektroniczna;
    System kierowania ogniem;
    Środki łączności i nawigacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.