Od soboty już dwa razy interweniować musiały załogi śmigłowców ratowniczych Marynarki Wojennej. Jednocześnie w tym roku już siedem akcji ratowniczych przeprowadziła Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Dramatyczna, nocna akcja ratunkowa
Załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R z Darłowskiej Grupy Lotniczej uczestniczyła dzisiaj w nocy (czwartek, 23 kwietnia) w akcji ratowniczej na Bałtyku. Pomocy potrzebował mężczyzna znajdujący na pokładzie promu płynącego z Ystad do Świnoujścia.
25 minut po północy załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R pełniąca dyżur na lotnisku w Darłowie została zaalarmowana, że pilnej ewakuacji medycznej potrzebuje mężczyzna (obywatel Rumunii) znajdujący się na pokładzie promu „Baltivia”. Śmigłowiec wystartował z lotniska 45 minut po północy. Jednostka znajdowała się wówczas około 70 km na północ od Świnoujścia. Z przekazanych w trakcie lotu informacji wynikało, że poszkodowany jest nieprzytomny i niewydolny krążeniowo. W tym czasie trwała już reanimacja mężczyzny. Poszkodowany został podjęty na pokład śmigłowca o godzinie 1.50. Podczas trwającego 65 minut lotu w kierunku lądu ratownik kontynuował prowadzenie reanimacji. Niestety, mężczyzny nie udało się uratować. Po wylądowaniu na lotnisku Szczecin-Goleniów lekarz dyżurny zespołu karetki pogotowia stwierdził zgon poszkodowanego.
Wypadek na platformie
W ubiegłą sobotę załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM Anakonda udzieliła pomocy pracownikowi platformy wydobywczej na Bałtyku. Mężczyzna został podjęty na pokład maszyny i bezpiecznie przetransportowany na ląd.
W sobotę (18 kwietnia), o godzinie 19.10, załoga śmigłowca pełniąca dyżur na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego została poinformowana, że jeden z pracowników platformy wydobywczej na Bałtyku doznał urazu barku i wymaga transportu na ląd. Po 13 minutach od otrzymania sygnału z Gdyni Babich Dołów wystartowała Anakonda dowodzona przez kmdr. ppor. pil. Adama Sołopę. Po kolejnych 30 minutach śmigłowiec dotarł w rejon platformy położonej ponad 100 km na północ od lotniska. O godzinie 20.03 poszkodowany został podjęty na pokład Anakondy, której załoga rozpoczęła lot w kierunku lądu. 31 minut później maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni gdzie mężczyzna został przekazany obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.
Skład załogi śmigłowca ratowniczego W-3RM:
kmdr ppor. pil. Adam Sołopa (dowódca załogi);
kmdr por. pil. Mariusz Konopka (drugi pilot);
chor. Krzysztof Bilecki (ratownik);
st. chor. Paweł Stefański (technik pokładowy).
Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w kraju formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Przez całą dobę dyżury w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. System wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach. Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza.
Od początku lat 90-tych lotnicy z Marynarki Wojennej uczestniczyli w 564 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 298 osobom.
Morskie Bayraktary zaprezentowane
USA Navy wysyła "wyjątkowy" okręt, aby egzekwować zasady połowów na Pacyfiku
Konferencja wyższej kadry dowódczej sił morskich NATO w MARCOM
Statek Banksy'ego zatrzymany na Lampedusie. Ratował migrantów
System wykrywania skażeń środowiska morskiego dla Morskiej Stacji Ratowniczej w Łebie
Rocznica zatopienia rosyjskiego okrętu Saratow. Ukraiński generał opublikował nagranie