PMK
Wczoraj (18.06) do gdyńskiego portu zawitał portugalski okręt podwodny NRP Tridetne. Okręt cumował w porcie wojennym.
Jednostka jest jednym z dwóch okrętów klasy Tridente, wybudowanych w stoczNI Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH na zlecenie portugalskiej marynarki wojennej. Oba z nich zostały przekazane do służby w 2010 roku. Nowy typ okrętów zastąpił jednostki klasy Albacora.
Co ciekawy napęd jednostki jest w całości elektryczny, z silnikami zasilanymi bateriami. Baterie mogą być zasilane za pomocą ogniw paliwowych - reaktorów chemicznych działających na zasadzie odwróconej elektrolizy. Z tego powod Tridente zawsze ma w zbiornikach zapas tlenu i wodoru. Baterie mogą być też zasilane bardziej tradycyjnie, za pomocą generatorów dieslowo-elektrycznych, ale tylko w momencie gdy jednostka jest wynurzona.
Dzięki takim rozwiązaniom jednostka porusza się niezauważalnie i szybko - odległość z Lizbony do Przylądku Dobrej Nadziei jest w stanie pokonać w 15 dni.
Nie wiadomo jeszcze, dlaczego okręt odwiedził gdyński port. Być może jest to swoista "pokazówka" stoczni HDW, która liczy na pozyskanie kontraktów na budowę okrętów dla polskiej marynarki wojennej.
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie
Tragiczne obchody święta marynarki wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce