Rosjanie zakończyli budowę największego na świecie niszczyciela min zbudowanego z kompozytów. Aleksandr Obuchow został zaprojektowany na zlecenie rosyjskiej marynarki wojennej i jest okrętem nowej generacji.
Aleksandr Obuchow (prototypowa jednostka proj. 12700 Aleksandrit) został kilka dnitemu przeholowany przez holowniki marynarki RB-20 i RB-27 do Kronsztadu, gdzie zostaną przeprowadzone próby morskie. Po testach ma trafić do produkcji seryjnej. Głównym celem okrętu jest poszukiwanie i niszczenie różnych rodzajów min z bezpiecznej odległości od statku.
Jednostka powstała w stoczni Sriednie-Newskij Zawod (Sankt Petersburg), która jest jedyną stocznią w Rosji posiadającą technologię zdolną do produkcji monolitycznych kadłubów takiej wielkości. Położenie stępki miało miejsce we wrześniu 2011 r. Na rosyjskie wody miał trafić w 2012 r., jednak jego budowa znacznie się przedłużyła. Kadłub okrętu wraz z nadbudówkami został wytoczony z hali na plac wyposażeniowy 26 marca 2014 r. i zwodowany 27 czerwca. Główną cechą nowego statku jest jego unikalna obudowa z włókna szklanego. Zalety konstrukcji to wysoka wytrzymałość kadłuba, wydłużony okres użytkowania oraz lekkość.
Aleksandr Obuchow w liczbach:
wyporność - 600-800 ton;
długość - 50-52 metrów;
szerokość - 10-10,5 metrów;
prędkość - 15 węzłów;
załoga - 45 osób;
zasilanie - silnik wysokoprężny o pojemności 2500 KM, trzy generatory diesla.
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem
W Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże, około 30 rannych
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku