PMK
Zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding niszczciel min Kormoran miał zostać oddany do służby. Termin ten jednak został wydłużony, ze względu na wprowadzane poprawki. Okręt ma ostatecznie trafić do służby w przyszłym miesiącu.
O przełożeniu terminu oddania Kormorana dowiedzieliśmy się pod koniec zeszłego roku. Powodem opóźnienia według MON była „realizacja pracy rozwojowej”. Chodzi oczywiście o poprawki zgłoszone w czasie prób morskich jednostki. Remontowa dotąd przeprowadziła już testy napędu, sterowności i nośności jednostki. Co kilka tygodni okręt jednak ponownie wypływa w morze na co najmniej parę dni. Kolejne testy mają odbyć się w przyszłym tygodniu.
Mimo że Ministerstwo Obrony Narodowej powiadomiło o czteromiesięcznym opóźnieniu przy budowie najnowocześniejszego niszczyciela min ORP „Kormoran”, jego wykonawca stanowczo zaprzeczył tym doniesieniom. W oficjalnym komunikacje Remontowa Shipbuilding napisała, że dotrzymanie przyjętych terminów jest dla stoczni sprawą priorytetową, a termin zakończenia prac przewidywany jest na 31 marca 2017 r.
Od kwietnia ORP „Kormoran” ma przechodzić państwowe badania kwalifikacyjne. Jeśli ich wynik będzie pozytywny, niszczyciel min typu Kormoran II wejdzie do służby. Od nich będzie też zależała decyzja MON, czy zamawiać dwie kolejne takie jednostki.
ORP „Kormoran” ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Okręty typu „Kormoran II”
długość całkowita: 58,50 m
długość między pionami: 55,58 m
szerokość maksymalna: 10,30 m
szerokość na wodnicy pływania: 9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki: 6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,7 m
wyporność standardowa: 830 t
zanurzenie konstrukcyjne: 2,7 m
załoga: 45 osób
dodatkowe miejsca: 7 osób
prędkość maksymalna: 15 węzłów
zasięg: > 2500 Mm
napęd:
silniki wysokoprężne: 2 × MTU 8V369TE74L o mocy po 1000 kW (1360 KM)
pędniki cykloidalne: 2 × Voith-Schneider
zespoły prądotwórcze: 3 × MTU 6R1600M20S o mocy elektrycznej po 380 kVA
strumieniowy ster dziobowy: 100 kW
przewidywane wyposażenie przeciwminowe:
sonar podkilowy, sonar samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia, zdalnie sterowane pojazdy podwodne wielokrotnego i jednorazowego użytku, bezzałogowy pojazd podwodny, m.in. system Saab Double Eagle Mark III, pojazd bezzałogowy Kongsberg Hugin i polskie pojazdy bezzałogowe „Morświn”, służące do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych, a także jednorazowego użytku „Głuptaki”
uzbrojenie:
armata kal. 23 mm: 1 × Wróbel II ZU-23-2MR + wyrzutnie pocisków plot Grom
(docelowo – armata p-lot. kal. 35 mm: 1 × KDA 35 mm opracowana w Polsce + wyrzutnie pocisków plot Grom)
wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm: 2 × WKM-Bm na podstawach słupkowych
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach