• <
smartre_2023

Kto usunie zniszczony monopal na morzu? Vattenfall szuka wykonawcy

19.12.2022 08:58
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Kto usunie zniszczony monopal na morzu? Vattenfall szuka wykonawcy

Partnerzy portalu

Kto usunie zniszczony monopal na morzu? Vattenfall szuka wykonawcy - GospodarkaMorska.pl
Źródło: Vattenfall Hollandse Kust Zuid 1&2/Charles Walker

Na początku roku doszło do kolizji masowca Julietta D z fundamentem na terenie morskiej elektrowni wiatrowej Hollandse Kust Zuid. Uszkodzony element do tej pory pozostaje na terenie farmy wiatrowej. Deweloper poszukuje firmy, która mogłaby usunąć zniszczony monopal.

Vattenfall Hollandse Kust Zuid 1&2, spółka joint venture należąca do trzech koncernów – szwedzkiego Vattenfalla oraz niemieckich BASF i Allianz – uruchomiła przetarg na usługę usunięcia uszkodzonego monopala na terenie morskiej farmy wiatrowej Hollandse Kust Zuid. Uszkodzony element powinien być usunięty do połowy 2023 roku.

Fundament został zniszczony na początku tego roku. Na łamach GospodarkaMorska.pl informowaliśmy, że 31 stycznia statek Julietta D wpadł w kolizję w jednym z fundamentów, powodując znaczne uszkodzenie monopala. Jak do tego doszło? Masowiec Julietta D doznał pęknięcia kadłuba po zderzeniu z innym statkiem, wskutek czego nabrała wody w maszynowni. Podjęto decyzję o ewakuacji całej 18-osobowej załogi helikopterem. Po bezpiecznej ewakuacji załogi statek Julietta D przez kilka godzin dryfował bez steru na wodach i jak się okazało, także na terenie farmy wiatrowej. Inspekcja lotnicza zlecona przez szwedzkiego inwestora Vattenfall wykazała, że statek dryfując po farmie wiatrowej uszkodził jeden z trzydziestu czterech już zainstalowanych fundamentów monopalowych.

W momencie zdarzenia Vattenfall i jego kontrahenci nie posiadali żadnego personelu ani jednostek pływających w rejonie farmy morskiej Hollandse Kust Zuid.

Niderlandy poszukują sposobów na uniknięcie kolizji


Holenderski instytut badań morskich Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) przetestował trzy innowacyjne bariery mające na celu zapobieganie kolizjom statków z turbinami wiatrowymi. Przyczyną badań był incydent z udziałem statku Julietta D.  

-  Wypadek z udziałem Julietta D pokazuje realne zagrożenia, jakie stwarzają dryfujące statki - mówi Yvonne Koldenhof, kierownik zespołu ds. ruchu i bezpieczeństwa MARIN. - Nawet przy użyciu obecnych środków, takich jak ETV, trudno jest uniknąć tego rodzaju zdarzeń – mówił ekspert. ekspert.

Farma wiatrowa Hollandse Kust Zuid to przedsięwzięcie realizowane na terenie Morza Północnego bez wsparcia publicznego. Jest to pierwszy tego rodzaju projekt offshore wind w Europie. Na terenie farmy pojawi się 140 turbin wiatrowych o mocy jednostkowej 11 MW, wyprodukowanych przez Siemens Gamesa. Łączna moc elektrowni wyniesie 1500 MW, a jej planowane otwarcie przewidziano na 2023 rok.


Partnerzy portalu

seaway7
seatech_390x100_2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.