Kryzys gospodarczy wywołany pandemią nie oznacza trwałej zapaści całej ekonomii współdzielenia - uważa Ignacy Święcicki, ekspert z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jego zdaniem, to zmiany w warunkach zatrudnienia mogą znacząco wpłynąć na modele biznesowe firm kojarzonych z tym sektorem.
Według szefa zespołu gospodarki cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego Ignacego Święcickiego, przedsiębiorstwa najbardziej kojarzone z ekonomią współdzielenia, operujące platformami do wynajmu mieszkań lub samochodów przeżywają ciężkie chwile od czasu wiosennych ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa.
"Problemy takich firm jak AirBnB czy Uber w mniejszym stopniu wynikają jednak z problemów specyficznych dla ekonomii współdzielenia, a w większym dla branży, w jakiej działają – wynajmie krótkoterminowym i transporcie" - wskazał ekspert w rozmowie z PAP.
Jak wyjaśnił branże te wchodzą w skład sektorów najbardziej dotkniętych ograniczeniami i recesją.
"W kwietniu tego roku liczba turystów w Polsce stanowiła zaledwie 4 proc. liczby ubiegłorocznej, a w maju wzrosła do 12 proc. Podobne zmiany odnotowywane były na całym świecie, AirBnb było zmuszone do zwolnienia jednej czwartej swoich pracowników, a Uber zwolnił 3700 osób" - podał.
Wskazał, że kryzys gospodarczy, w jakim się obecnie znajdujemy, nie oznacza jednak trwałej zapaści całej ekonomii współdzielenia. "Wraz z odbudowującą się gospodarką wróci popyt również na wspomniane powyżej rodzaje usług, a firmy z pewnością będą w stanie dostosować swój profil działalności – chociażby premiując wynajem nieruchomości na dłuższy czas, przy którym koszty podwyższonych standardów higienicznych szybciej się zwracają" - zaznaczył.
Zdaniem Święcickiego, ograniczenia pandemiczne uwydatniły jednak inny element związany poniekąd z ekonomią współdzielenia, a przynajmniej z najmocniej skomercjalizowaną jej częścią.
"Większość kierowców jeżdżących dla przewoźników takich jak Uber czy Lyft nie jest ich pracownikami, a zatem w sytuacji spadku zamówień, kwarantanny czy zarażenia traciło w całości zarobki. Pandemia na pierwszy plan wyciągnęła problemy na rynku pracy, szczególnie związane właśnie z formami zatrudnienia nie dającymi należytej ochrony w sytuacji choroby oraz z niskimi pensjami w zawodach, które okazały się niezbędne w czasie lockdownu" - wskazał.
W ocenie eksperta, to zmiany w warunkach zatrudnienia będą jednym z wiodących tematów odbudowy gospodarki po kryzysie. "Mogą znacząco wpłynąć na modele biznesowe stosowane przez niektóre firmy kojarzone z ekonomią współdzielenia – przybliżając je do tradycyjnych firm z pracownikami zatrudnianymi na bazie kodeksu pracy" - wyjaśnił.
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank gospodarczy, którego historia sięga 1928 r. Instytut zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także popularyzacją polskich badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych w kraju oraz za granicą.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych