• <
nauta_2024

Kolejne wodowanie w Gdańsku. To drugi statek budowany przez Karstensena, który zjechał z pochylni

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kolejne wodowanie w Gdańsku. To drugi statek budowany przez Karstensena, który zjechał z pochylni
Kolejne wodowanie w Gdańsku. To drugi statek budowany przez Karstensena, który zjechał z pochylni - GospodarkaMorska.pl

Rafał Kamiński

28.03.2024

Na terenie stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie statku rybackiego dla armatora z Wysp Owczych. To już kolejny raz, gdy cała procedura miała miejsca po „przeprowadzce” zakładu w ubiegłym roku z Gdyni do Gdańska.

Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

Na terenie stoczni Karstensen Shipyard Poland na pochylni B3 odbyło się wodowanie statku rybackiego NB 476 Høgaberg dla armatora z Wysp Owczych.

Tym razem operacja wodowania nie odbyła się bez przeszkód. W trakcie zjazdu z pochylni w dniu 08.03  statek zatrzymał się przed osiągnięciem pełnej pływalności. Jak poinformował nas dyrektor stoczni Tomasz Mulica przyczyny takiej sytuacji są nadal analizowane jednak najprawdopodobniej zatrzymanie statku spowodowane było uzyskaniem zbyt małej prędkości przed wejściem kadłuba do wody na co wpływ mogło mieć balastowanie statku jak również skład smarów użytych na pochylni.

Wpływ na operację miał również bardzo niski stan wody spowodowany nietypowo długo utrzymującym się południowym wiatrem.

Po sprawdzeniu przez ekipę nurkową konstrukcji pochylni oraz podbudowy statku i wykluczeniu możliwych przyczyn mechanicznych zatrzymania kadłuba,  w dniu 19.03 przystąpiono do spychania kadłuba z pochylni przy użyciu zainstalowanych w między czasie siłowników hydraulicznych z jednoczesnym wykorzystaniem holowników.

Operacja została zakończona bezpiecznym zwodowaniem jednostki Høgaberg w dniu 22.03.

Odholowanie jednostki do Danii do dalszych prac wykończeniowych planowane jest na środę 27.03.

Za świetną współpracę i ogromne wsparcie przy tym nietypowym zadaniu Stocznia Karstensen pragnie podziękować biorącym w niej udział firmom i instytucjom:

Kapitanat Portu Gdańsk – który wspierał stocznię w trakcie całej operacji; 

Trend Projekt Sp. z o.o. – na czele z Panem Robertem Małachowskim zajmującej się nietypowymi transportami, która dostarczyła sprzęt do zepchnięcia kadłuba i ogromne know how i zaangażowanie swoich pracowników przede wszystkim Panów Marcina Packeiser i  Bartosza Małachowskiego 

Frog Sp. z o.o.  – świadczącej usługi nurkowe która wykonywała inspekcje i inne prace podwodne na naszym terenie pod kierownictwem Pana Bartosza Staronia;

Navigo Services Sp. z o.o. – na czele z kpt. ż.w. Ireneuszem Dorosiem świadczącej usługi marynarskie

WUŻ Sp. z o.o. – zapewniającej usługi holownicze

Żegluga HTŚ Sp z o.o. – również zapewniającej usługi holownicze

Old Seas Ltd. – w osobie Pana Mirosława Leszczyńskiego świadczącej usługi agencyjne 

– Sytuacja z jaką mieliśmy do czynienia pokazuje po raz kolejny, że mając profesjonalne wsparcie firm współpracujących i własnej załogi  można uporać się z najtrudniejszymi problemami – skomentował dyrektor Stoczni Tomasz Mulica.

– Specjalne podziękowania kierujemy do Pana Jerzego Boguszewskiego – emerytowanego szefa Biura technologicznego Stoczni Gdańskiej który wsparł nas swoją wyjątkową wiedzą i doświadczeniem dotyczącym wodowań statków z pochylni wzdłużnych.

– Jest to kolejny przykład jak ważna jest współpraca między pokoleniami stoczniowców i przekazywanie młodszym stoczniowcom przeróżnych specjalności praktycznej wiedzy gromadzonej przez naszych starszych kolegów w trakcie ich pracy.

W roku 2024 Stocznia Karstensen Shipyard Poland planuje dostarczyć kolejne 6 jednostek. Dwa mniejsze z budowanych w tym roku projektów będą najprawdopodobniej wodowane z użyciem dźwigów pływających.

Zwodowana jednostka to statek rybacki o numerze budowy 476, nazwany Høgaberg. Jego klasa jest określona jako DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C, a projekt klasyfikacyjny wykonało biuro projektowe Karstensen Shipyard Poland w oparciu o Plan Generalny przygotowany przez duńskie biuro Karstensens Skibsværft A/S.

Podstawowe dane statku:

- Typ jednostki: Snurper/Trawler

-  Długość całkowita LOA = 87,8 m

-  Szerokość B = 17 m 

- Tonaż 4500 GT

- Pojemność zbiorników RSW 3500 m3

Zgodnie z opisem dostępnym na stronie Karstensena (www.karstensens.dk) statek ma osiągać prędkość do 17,5 węzłów. 

Napęd główny stanowią dwa silniki główne, Konsberg B3345L6P o mocy 3600 kW każdy.

Na wyposażeniu  jednostki znajdą się również agregaty  pomocnicze Caterpillar 3512 o mocy 1360 kW oraz Caterpillar C32 o mocy 940 kW. 

Na pokładzie znajdą się elektryczna windy trałowe  Evotec i żurawie SeaQuest. 

Ponadto jednostka będzie posiadać trzy agregaty chłodnicze RSW  FrioNordica o mocy 1300 kW, 

Właścicielem statku Høgaberg będzie firma Framherji, zlokalizowana w  Fuglefjord, na Wyspach Owczych, a przekazanie zamawiającemu ma nastąpić w sierpniu 2024 roku.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.