Posady latarników i ich pomocników oferuje od zaraz kanadyjskie ministerstwo rybołówstwa i oceanów. CV można składać do końca marca br., na asystenta latarnika w Kolumbii Brytyjskiej do końca roku. Obywatelstwo Kanady nie jest wymagane, wystarczy prawo pobytu i umiejętności techniczne.
Ogłoszenie ministerstwa rybołówstwa i oceanów, które zarządza kanadyjskimi latarniami morskimi, wymienia zadania latarników: raportowanie obserwacji meteorologicznych, przekazywanie informacji drogą radiową, utrzymanie latarni i jej otoczenia w należytym stanie, w tym malowanie budynku, ale także napełnianie zbiorników diesla czy testowanie wyposażenia przeciwpożarowego. Wymagane są zarówno umiejętności techniczne w obsłudze i bieżącej konserwacji sprzętu, umiejętność posługiwania się komputerem, ważne są kompetencje adaptacyjne.
Wiele z kanadyjskich latarni morskich to atrakcje turystyczne, wśród najbardziej znanych jest Peggy’s Cove w Nowej Szkocji. Najwcześniej zbudowana latarnia znajduje się od 1734 r. w Louisbourgu na wyspie Cape Breton w Nowej Szkocji. Po wielu pożarach i rekonstrukcjach latarnia istnieje do dziś, choć w budynku powstałym w 1923 r.
Najstarsza zachowana latarnia została zbudowana w 1758 r. na wyspie Sambro, przy wejściu do portu w Halifaksie. Kanadyjskie latarnie morskie po atlantyckiej stronie kraju powstawały, jak podkreślają historycy, dzięki ożywionemu handlowi między terenami, które dziś są Kanadą, a Europą, a potem dzięki wykorzystaniu Wielkich Jezior do żeglugi.
W latach 1970 – 1996 zautomatyzowano 264 latarnie, a część historycznych budynków trafiła pod zarząd Parków Narodowych jako turystyczne atrakcje. W 1995 r. rząd w Ottawie zaczął planować z oszczędności zautomatyzowanie wszystkich latarni morskich w Kanadzie. Ostra reakcja mieszkańców miejscowości w ich pobliżu oraz pracowników Straży Przybrzeżnej zmniejszyła skalę automatyzacji i obecnie w 51 latarniach nadal pracują latarnicy i ich pomocnicy: 1 w Nowym Brunszwiku, 23 w Nowej Fundlandii i Labradorze oraz w 27 w Kolumbii Brytyjskiej.
Kanadyjski latarnik lub latarniczka nie muszą mieć kanadyjskiego obywatelstwa, wystarczy posiadanie prawa pobytu, a jak precyzuje oferta pracy na stronie ministerstwa – można aplikować także bez bieżącego kanadyjskiego adresu. Roczne wynagrodzenie latarnika to, 45 do 70 tys.CAD.
z Toronto Anna Lach
lach/wr/
fot. Depositphotos
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym