pc/gdynia.pl
Tadeusz Wenda stojący na cokole w momencie roztaczania wizji przyszłego portu gdyńskiego. W prawym ręku trzyma zwoje mapy, plansz sytuacyjnych, rysunków technicznych i dokumentacji przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku obecnego Nabrzeża, jakby tłumaczył i wyjaśniał sprawy związane z budową portu. Projekt toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera wygrał konkurs na wykonanie projektu pomnika Tadeusza Wendy. Wybitny inżynier i ojciec założyciel gdyńskiego portu, który przez 16 lat kierował jego budową i rozwojem, zostanie upamiętniony pomnikiem, który stanie na końcu Pirsu nr 1 w Basenie Prezydenta.
Na ogłoszony przez Gdynię konkurs wpłynęło 10 prac, które oceniał Sąd Konkursowy pod przewodnictwem prof. Wiesława Koronowskiego, kierownika Pracowni Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W pracach Sądu uczestniczyła m.in. wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda Uszyńska.
Laureat pierwszego miejsca otrzyma 25 000 zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki do wykonania, w oparciu o nagrodzoną pracę konkursową, wszystkich usług związanych w budową pomnika. Wykonawca będzie musiał uwzględnić zalecenia Sądu Konkursowego, także ostatecznie pomnik może nieznacznie różnić się od projektu.
Sąd Konkursowy przyznał jeszcze dwa wyróżnienia. Drugą nagrodę (20 000 zł) otrzymał artysta rzeźbiarz Sławomir Micek i wykonawca: GZUT ODLEWNIA. Trzecie miejsce przypadło zespołowi: Michał Pronobis i Art. Odlewnictwo Jacek Guzera.
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
Sąd Konkursowy
Przewodniczący - prof. Wiesław Koronowski - Kierownik Pracowni Rzeźby (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
Członkowie:
- prof. Mariusz Bałecki - Kierownik Katedry Rzeżby (ASP w Gdańsku), czynny artysta rzeźbiarz
- dr Jacek Friedrich - Dyrektor Muzeum Miasta Gdyni
- dr Grzegorz Gwiazda - absolwent ASP w Warszawie, czynny artysta rzeźbiarz
- Adam Meller - Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
- Jacek Piątek - Biuro Plastyka Miasta Gdyni
- dr inż. arch. Marek Stępa - Wiceprezydent Miasta Gdyni
- Hanna Wenda Uszyńska - przedstawiciel rodziny
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym