ew
Reforma oświaty zmodyfikowała część zawodów, których można uczyć się w szkołach branżowych. Jeszcze w ubiegłych latach szkoły rekrutowały przyszłych szkutników, od września 2019 naukę podjęli monterzy jachtów i łodzi. Niebawem rusza rekrutacja. Zdobyć można wyjątkowy zawód.
Szkutnictwo znika z listy kształcenia branżowego, to efekt reformy oświaty, w ramach której zmienia się nazewnictwo i specyfika niektórych zawodów. Od września, aby zdobyć wiedzę w zakresie budowy jachtów w szkole zawodowej, trzeba będzie podjąć naukę w zawodzie montera jachtów i łodzi.
- Różnice w podstawie programowej dla szkutników i monterów jachtów są niewielkie, można wręcz powiedzieć, że zmienia się tylko samo nazewnictwo, które będzie odpowiadało procesom towarzyszącym budowie nowoczesnego jachtu – tłumaczy Małgorzata Wojtysiak, Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Goleniowie.
Goleniowska placówka jest najaktywniejszą szkołą w kraju w zakresie nauki budowy jachtów w szkolnictwie branżowym. Tego fachu uczy od 4 lat przy współpracy z firmą Technologie Tworzyw Sztucznych, największym w Polsce producentem luksusowych jachtów i jednym z czołowych pracodawców na Pomorzu Zachodnim.
- Za sprawą naszego wniosku złożonego w Ministerstwie Edukacji Narodowej po blisko czterdziestu latach wskrzeszono naukę szkutnictwa – mówi Dyrektor Zarządzający, Maciej Twardowski. – Zmiana nazewnictwa tego zawodu na montera jachtów i łodzi odpowiada współczesnym technologiom wykorzystywanym przy budowie jachtów. Już dawno zrezygnowano z tradycyjnego drewna na rzecz tworzyw sztucznych. Współcześni szkutnicy stolarzami są w mniejszym stopniu niż szkutnicy sprzed kilku dekad. Dziś osoba budująca jachty musi znać technologię wykonywania laminatów, znać się na hydraulice, czy też elektronice wykorzystywanej podczas żeglowania – wyjaśnia.
Taki zawód to przyszłość?
Specjaliści związani z branżą jachtową nie narzekają na bark pracy. Polska jest jedną z największych potęg na świecie jeśli chodzi o ilość budowanych luksusowych jachtów i łodzi motorowych. Wiele firm funkcjonujących w tej gałęzi gospodarki cierpi z powodu braku wykwalifikowanej kadry. Do tego ogromne możliwości stwarzają nowoczesne mariny, przepełnione jednostkami, które wymagają regularnego serwisu.
- Nie mamy wątpliwości, że monter jachtów i łodzi to zawód, który stwarza młodym ludziom ogromne możliwości – mówi Małgorzata Wojtysiak. – Nasza szkoła jest przygotowana, by prowadzić kształcenie w tej branży. Jesteśmy w stanie przyjąć uczniów nie tylko z Goleniowa, ale również innych miejscowości, ale nawet z Ukrainy. Dysponujemy, wykwalifikowaną kadrą i współpracujemy z największym producentem jachtów w kraju – dodaje.
Z kolei Maciej Twardowski zapowiada, że każdy absolwent szkoły, który odbywał praktyki w TTS, może liczyć na angaż w goleniowskim zakładzie. Firma cały czas się rozwija i zamierza prowadzić kolejne inwestycje na terenie Polski.
- Jachtów na wodach w regionie przybywa, Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, na trasie którego znajduje się wiele interesujących przystani, również cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Potrzeby w zakresie serwisu i budowy jachtów będą coraz większe, co oznacza, że mówimy tu o zawodzie, przed którym otwierają się świetne perspektywy – komentuje.
Zarówno w szkole, jak i w TTS, można uzyskać wiedzę w zakresie podjęcia nauki w zawodzie. Ósmoklasiści, którzy będą zainteresowani kształceniem w zakresie montera jachtów, otrzymają informacje o wymaganych dokumentach i terminach rekrutacji.
Nauka zawodu trwa trzy lata. TTS gwarantuje odbywanie praktyk zawodowych w nowoczesnym zakładzie, szkoła z kolei zapewnia kadrę i naukę teoretyczną. Co ważne, ukończenie szkoły branżowej w zawodzie montera jachtów nie zamyka drogi do dalszego kształcenia, absolwent takiej szkoły może podjąć pracę lub pracować i kontynuować naukę w szkołach branżowych II stopnia i zdać maturę, co otwiera drogę do nauki w szkolnictwie wyższym.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni