• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Ponad 400 stron uwag wpłynęło już do Ustawy 2.0

pc

25.10.2017 18:21 Źródło: PAP
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Ponad 400 stron uwag wpłynęło już do Ustawy 2.0

Partnerzy portalu

Ponad 400 stron uwag wpłynęło już do Ustawy 2.0 - GospodarkaMorska.pl

Ponad 400 stron uwag i pytań przygotowało już środowisko akademickie dla resortu nauki w związku z projektem ustawy o uczelniach, tzw. Ustawy 2.0 – poinformował w środę rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior podczas debaty z udziałem wicepremiera Jarosława Gowina.

Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior poinformował, że ponad 300 z 400 stron uwag do projektu nowej ustawy o uczelniach zostało dwa tygodnie temu przekazanych wicepremierowi Gowinowi, podczas Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) w Toruniu. 7 listopada, na posiedzeniu rektorów na Uniwersytecie Warszawskim, te uwagi i pytania zostaną zreferowane i jeszcze raz przedyskutowane. Wszystkie uwagi minister nauki i szkolnictwa wyższego ma otrzymać do połowy listopada.

Wicepremier Gowin również przyznał, że uwagi jeszcze spływają do resortu. Dotychczasowe uwagi – mówił Gowin – są liczne, niektóre wynikają z niezrozumienia pewnych zapisów i dodał, że wprowadzenie poszczególnych regulacji w ustawie rekomenduje Komisja Europejska.

Pytany przez PAP, kiedy przedstawi projekt ustawy w ostatecznej wersji odpowiedział, że koniec grudnia mógłby być realnym terminem przedłożenia gotowego projektu ustawy pod obrady rządu.

W związku z przygotowywaną ustawą, środowisko akademickie ma wątpliwości m.in. co do podziału dyscyplin naukowych. „W Polsce dyscyplin takich jest ponad 100, naukowcy pozamykali się w wąskich szufladkach, co wpływa na jakość polskiej nauki. Żeby nie wywarzać otwartych drzwi my proponujemy przyjęcie klasyfikacji dyscyplin, która obowiązuje w krajach OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), gdzie dyscyplin jest ponad 30” – powiedział Gowin oceniając, że wiele polskich dyscyplin ma „sztuczny charakter” i zostało stworzonych po to, by zapewnić "specyficzny rodzaj władzy wybranym profesorom".

„Nie tylko ja, ale i wielu rektorów uważamy, że ta ustawa jest naszą wspólną, bo od roku dyskutujemy nad nią. Ale dyskusja nad projektem jeszcze się nie zakończyła” - mówił rektor Politechniki Krakowskiej.

Minister Gowin zapewnił, że ustawa zostanie przyjęta, „ale jak z powybijanymi zębami, to na długie lata będzie stagnacja”. „Nauka jest wartością samą w sobie” – mówił i zaznaczył, że jeśli nie postawimy na rozwój nauki, to plan Morawieckiego nie powiedzie się.

Zdaniem rektora PK wszystkie uczelnie powinny mieć charakter akademicki (ustawa proponuje podział na uczelnie akademickie i zawodowe - PAP). „Świat pędzi do przodu, a my idziemy do przodu. (...) Musimy przyspieszyć, stworzyć mechanizmy, które spowodują, że będziemy partnerami z najlepszymi uczelniami” – wskazał prof. Kazior.

W debacie „Konstytucja dla nauki – Ustawa 2.0. Szanse i wyzwania reformy” w krakowskim Klubie pod Jaszczurami, oprócz wicepremiera i rektora PK, udział wzięli dr Beata Baran z Krajowej Reprezentacji Doktorantów i Przemysław Ogórek – przedstawiciel środowiska studentów.

Podczas spotkania Jarosław Gowin przypomniał najważniejsze założenia Ustawy 2.0, m.in. poszerzenie autonomii uczelni, stworzenie rad uczelnianych. Jak wskazał, ma ona podnieść jakość kształcenia i badań naukowych.

Dr Beata Baran podkreśliła, że dla środowiska doktorantów ważny jest sposób postrzegania młodych uczonych. „To, co dla nas istotne, to przejście z postrzegania doktoranta, jako starszego studenta na spojrzenie, jako na młodego badacza, mającego własne projekty” – powiedziała. Wyraziła też nadzieję, że szkoły doktorskie pozwolą na dobre przygotowanie rozpraw doktorskich, bo obecny system nie jest na tym polu sprawny.

Przemysław Ogórek w imieniu środowiska studenckiego powiedział, że Ustawa 2.0 jest zapowiedzią pozytywnych zmian oraz, że musi się zmienić atmosfera w środowisku akademickim i relacje pomiędzy uczącymi się a nauczającymi. „Musi być współpraca nauczyciel-uczeń” – zaznaczył. Zwrócił również uwagę, że dla wielu żaków studia są jedynie drogą do zdobycia dyplomu, a nie wiedzy. „Tu chodzi przede wszystkim o zdobywanie wiedzy i takie nastawienie trzeba w studentach wypracować, przy współpracy z nauczycielami, wykładowcami” – powiedział.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.