mk
Insytut Inżynierii Ruchu Morskiego Akademii Morskiej w Szczecinie wzbogacił się o nowy symulator. Polaris 7.5 - najnowszy sprzęt firmy Kongsberg - umożliwia profesjonalne szkolenia nawigacyjno-radarowe zarówno studentów nawigacji, jak i nawigatorów, którzy chcą podnosić swoje kwalifikacje. To obecnie najnowocześniejszy tego typu symulator nawigacyjny w Polsce.
Podczas oficjalnego otwarcia, które odbyło się 9 lutego br. w Akademii Morskiej w Szczecinie, możliwości nowoczesnego symulatora poznali zaproszeni goście. Obok władz i pracowników Wydziału Nawigacyjnego AM oraz przedstawicieli firmy Kongsberg, producenta sprzętu, zjawili się przedstawiciele firm związanych z branżą morską oraz dziennikarze, którzy chętnie sprawdzali swoje możliwości w sterowaniu statkiem.
Symulator Polaris 7.5 składa się z konsoli instruktorskiej i czterech mostków nawigacyjnych wiernie odwzorowujących rzeczywisty mostek na prawdziwym statku. Symulacje można prowadzić na 15. modelach akwenów (są to m.in. Cieśniny Duńskie, Cieśnina Gibraltarska, porty w Hamburgu, Szczecinie-Świnoujściu, Kanał Sueski), 20. modelach statków własnych - różnorodnych pod względem typu i wielkości, dodatkowo do dyspozycji jest 30. modeli obiektów wzbogacających różnorodność systemu wizyjnego (jachtów, promów, statków różnych wielkości i przeznaczenia).
Nowoczesny sprzęt pozwala też symulować warunki pogodowe (od mgły, przez opady atmosferyczne po sztormy i burze), obsługę holowania i cumowania, ćwiczenia akcji ratowniczych. Każdy z czterech mostków posiada 120-stopniowy system wizji oraz daje możliwość obserwacji dookólnej symulowanej jednostki. Co istotne - studenci ćwiczący na mostkach mogą się porozumiewać między sobą, ponieważ symulator umożliwia łączność między statkami.
- Ćwiczenia na symulatorze pozwalają zintegrować i zastosować w praktyce umiejętności nabyte przez studentów podczas wcześniejszych lat edukacji. Tutaj studenci mają do dyspozycji pełny zestaw narzędzi nawigacyjnych, takich, jakie spotkają w późniejszej praktyce na statkach - mówił dr inż. Wiesław Juszkiewicz, z-ca dyrektora Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego AM, gospodarz spotkania inaugurującego pracę symulatora Polaris.
Software tego urządzenia to efekt złożonej pracy technologów firmy Kongsberg. Najwyższa jakość grafiki i bardzo wierne odwzorowanie sytuacji, które mogą wydarzyć się w rzeczywistości sprawiają, że szkolenie na tym symulatorze będzie ogromną wartością dla przyszłych nawigatorów.
Warto nadmienić, że nowy symulator to nie tylko nowe możliwości szkoleniowe, ale też wzbogacenie zaplecza badawczego uczelni.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym