ew/AGH
Zespół AGH Solar Boat drugi rok z rzędu zajął trzecie miejsce w najbardziej prestiżowych zawodach łodzi solarnych na świecie Monaco Solar & Energy Boat Challenge.
W wyścigu wzięły udział drużyny z całego świata, a łodzie startowały w trzech kategoriach – V20, Open Class oraz A Class, w której rywalizował zespół AGH Solar Boat.
Podczas zawodów sprawdzane były m.in. zwrotność, szybkość i efektywność energetyczna. Rywalizacja składała się z trzech oddzielnie ocenianych konkurencji. W slalomie łodzie zmierzyły się pojedynczo (na czas) z dystansem o długości 400 m. Konkurencja przede wszystkim sprawdzała zwrotność łodzi, umiejętności sternika oraz zastosowane systemy stabilizacji. Z kolei fleet race to wspólny wyścig wszystkich łodzi, w którym liczona była ilość okrążeń toru w przeciągu trzygodzinnego rejsu. W tej konkurencji kluczowa była minimalizacja oporów, a jej celem – sprawdzenie efektywności zastosowanych rozwiązań w układzie panele fotowoltaiczne – akumulatory – napęd. W najważniejszej konkurencji championship race dwie łodzie ścigały się burta w burtę w teście prędkości na specjalnym torze o dystansie 600 m. Szanse na sukces w tym wyścigu zwiększały konstrukcje podnoszące prędkość i zwrotność łódzi, takie jak hydroskrzydła.
Do finalnego sukcesu AGH Solar Boat przyczyniła się przede wszystkim odpowiednia konstrukcja łodzi oraz redukcja oporów hydrodynamicznych. Aby sprostać rygorystycznym wymaganiom zawodów studenci AGH skupili się nad ograniczeniem zanurzonej objętości kadłuba do minimum, co umożliwiły hydroskrzydła. Istotą ich działania jest wytwarzanie siły nośnej podnoszącej kadłub ponad powierzchnię wody. Dzięki hydroskrzydłom na przednim pylonie możliwe było wynoszenie dziobu ponad fale oraz stabilizacja łodzi w trudnych warunkach morskich. Ponadto, aby zmniejszyć opory kadłuba, należało do minimum ograniczyć masę łodzi. Dlatego do budowy kadłuba studenci wykorzystali laminat epoksydowo-węglowy. Kolejnym wyzwaniem był dobór zespołu napędowego o odpowiednio niskiej masie i małych gabarytach przy jednoczesnym uzyskaniu wysokiej sprawności.
Zawody Monaco Solar & Energy Boat Challenge, które odbywają się na wodach okalających dzielnicę Monako Monte-Carlo, to jedne z najbardziej prestiżowych na świecie wydarzeń związanych z tematyką łodzi solarnych. Powstały z myślą o rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz promowaniu innowacyjnych działań w tej dziedzinie.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży