Ze Szwecji przyleciała pierwsza z dwóch zamówionych maszyn, które będą wykonywały zadania patrolowe nad polskim wybrzeżem oraz Morzem Bałtyckim. Nowoczesna jednostka ma wzmocnić możliwości sił zbrojnych w zakresie wczesnego ostrzegania, wykrywania zagrożeń i wspierania działań wojsk lądowych oraz marynarki wojennej.
Pierwotnie przybycie pierwszego samolotu było zaplanowane na poniedziałek 4 marca, lecz z powodu końcowych testów zostało to przełożone na 6 marca. Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda poinformował na portalu X (dawniej Twitter), że trwa procedura przyjęcia statku powietrznego przed jego oficjalnym przekazaniem do sił zbrojnych.
Szybkie tempo od złożenia zamówienia do planowanego przekazania jest wynikiem efektywnej współpracy pomiędzy Saabem i polskimi siłami zbrojnymi oraz faktu, że szwedzki koncern posiada linię produkcyjną dla rozwiązań wczesnego ostrzegania. Obejmuje to dedykowany personel i wewnętrzną wiedzę specjalistyczną do przeprowadzania wszelkiego rodzaju testów i ocen niezbędnych do zatwierdzenia systemów. Zakup obu maszyn kosztował 60 mln dolarów (ok. 263,25 mln złotych).
Pierwszy z dwóch samolotów wczesnego wykrywania i ostrzegania ✈️@Saab 340 AEW już na Polskiej ziemi. Kontynuujemy proces przyjęcia statku powietrznego przed jego przekazaniem do #WojskoPolskie. 🇵🇱🤝🇸🇪@AgencjaUzbr #saabinthesky #WeAreNATO #NATO #Wojsko #WojskoPolskie pic.twitter.com/DAST5d7D46
— Paweł Bejda (@pawelbejda) March 6, 2024
Saab 340 AEW&C to szwedzki samolot ostrzegania i kontroli obszaru powietrznego zbudowany na bazie pasażerskiej maszyny Saab 340. Jego napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe General Electric CT7-9B. Rozpiętość skrzydeł wynosi 21,44 metra, natomiast długość całej jednostki to 20,57 metry. Powierzchnia nośna samolotu to 42 m2, a masa własna to 10 300 kg. Może osiągnąć pułap 7 620 metrów wysokości, a długość lotu wynosi ok. 6 godzin. SWraz z powiązanym sprzętem naziemnym, zapewnia szczegółowy obraz sytuacji, który może być wykorzystywany do zadań wojskowych i cywilnych, w tym nadzoru powietrznego i operacji ratowniczych. Różne konfiguracje systemu Erieye AEW/AEW&C firmy Saab zostały sprzedane do dziewięciu krajów, co czyni go jednym z najczęściej używanych systemów nadzoru powietrznego na świecie.
Dedykowane dla Polski maszyny mają stacjonować 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Jednostki te znajdą się w wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych.
W Niemczech ochrzczono nową korwetę, FGS Karlsruhe
W Strefie Gazy zakończyła się budowa pływającego portu dla pomocy humanitarnej
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie
Kontenery, kreda, kokaina. Międzynarodowy kartel narkotykowy rozbity w Polsce
Kolejne drony Huti zostały zestrzelone przez okręty