Damen Naval zakontraktował Alfa Laval Benelux na dostawę separatorów oleju opałowego, stołów czyszczących, separatorów zaolejonej wody zęzowej i elementów ILS dla fregat przeciw okrętom podwodnym (ASW) dla holenderskich i belgijskich sił morskich.
W czerwcu 2023 roku Damen Naval otrzymał kontrakt na zaprojektowanie i budowę łącznie czterech fregat przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Dotyczy todwóch fregat ASW, dwóch dla Holandii i dwóch dla Belgii. We wrześniu holenderski rząd ogłosił plany zwiększenia krajowego budżetu obronnego, a holenderskie Ministerstwo Obrony przedstawiło białą księgę obrony 2024, ujawniając plany zamówienia dodatkowych fregat. Nowe okręty ZOP (Anti-Submarine Warfare, ASW) zastąpią obecnie znajdujące się w służbie fregaty wielozadaniowe typu Karel Doorman, wprowadzane do służby w latach 1991-1995. Oba kraje Beneluksu intensywnie je eksploatowały, przez co znajdują się blisko kresu dalszego użytkowania, choć zdaniem planistów mają przed sobą jeszcze kilka lat służby. To wystarczająco długo, by służący na nich marynarze mogli właściwie z marszu "przesiąść się" na nowe jednostki. Wcielanie do służby okrętów dla zamawiających ma rozpocząć się w 2029 roku naprzemiennie. Swoją jednostkę otrzyma najpierw Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine), a rok później Belgijski Komponent Morski (Marinecomponent) itd. Na początku września br. holenderski resort obrony zdecydował się na zwiększenie zamówienia o dwie kolejne fregaty z nowej serii.
- Cieszymy się, że możemy powitać kolejnego holenderskiego partnera w tym prestiżowym projekcie. Ten projekt jest wyjątkowy, ponieważ budujemy identyczne fregaty dla dwóch różnych partnerów NATO. Projekty takie jak ten są kluczowe dla holenderskiego przemysłu stoczniowego i chcemy mieć pewność, że zaangażujemy jak najwięcej holenderskich dostawców - powiedział Richard Keulen, dyrektor ds. strategii korporacyjnej i innowacji w Damen Naval.
Alfa Laval Benelux dostarczy na fregaty separatory oleju opałowego, odpowiednie dla różnych rodzajów paliwa. Do czyszczenia wchodzących w ich skład części wejdzie również wyposażenie służące do prowadzenia związanych z tym prac. stół czyszczący. Separator zaolejonej wody zęzowej to w pełni zautomatyzowane system separacji odśrodkowej, który ma skutecznie oczyszczać zaolejoną wodę na morzu.
- Jesteśmy podekscytowani i z niecierpliwością czekamy na
rozpoczęcie tego projektu o surowych wymaganiach dotyczących poziomu
wstrząsów i hałasu z Damen Naval i rozszerzenie naszej udanej
współpracy. Dzięki naszemu bogatemu doświadczeniu w projektach
związanych z obronnością i bezpieczeństwem jesteśmy dobrze przygotowani,
a kilka działów naszej organizacji wniesie swój wkład w ten projekt -
przekazał szef działu morskiego Beneluksu w Damen David van Luijtelaar.
Długość zaplanowanych fregat ma wynosić 133 metry, a wyporność
wynosić 5 500 ton. Do prowadzenia działań będą wykorzystywać uzbrojenie
pozwalające wykonywać zadania w ramach zwalczania i wykrywania okrętów
podwodnych na odległość, w czym ma pomagać śmigłowiec pokładowy NH90.
Zarówno jednostka morska jak i powietrzna ma być wystrzelić torpedę (ma
być to w przyszłości Mk54) w celu unieszkodliwienia lub zmuszenia
przeciwnika do wynurzenia. Co istotne, nowa fregata ma być trudna do
wykrycia przez siły podwodne, co ma zapewnić jej skuteczną obronę przed
wrogimi atakami torpedowymi. Oprócz tego w wyposażeniu znajdą się też
rakiety przeciwokrętowe (Naval Strike Missile, NSM) oraz
przeciwpowietrzne ESSM Block 2. Okręt będzie posiadał ponadto sensory
przeznaczone do działań podwodnych (Under Water Warfare Suite) Dzięki
temu licząca 117 osób (z możliwością zwiększenia do 152) załoga otrzyma
wgląd w zagrożenie ze strony okrętów podwodnych.
Projekt fegat ZOP jest realizowany w ścisłej współpracy z holenderskim Ministerstwem Obrony, a część prac ma wykonać samo Ministerstwo Obrony. Kadłuby zostaną zbudowane w należącej do Damen rumuńskiej stoczni w Gałaczu, a następnie trafią do holenderskiego Vlissingen w celu wykończenia i doposażenia. Oczekuje się, że Damen dostarczy pierwszy okręt zamawiającemu w 2028 roku.
Z racji na znaczenie dla obronności obu państw, jak i dla przemysłu zbrojeniowego i branży okrętowej to przedsięwzięcie jest porównywane niekiedy do polskiego programu "Miecznik", czyli dostarczenia polskiej Marynarce Wojennej wielozadaniowych fregat. Ponadto zarówno w przypadku Polski, jak i Holandii, prototypowe jednostki mają zostać dostarczone w tym samym czasie.
Oprócz serii fregat ZOP, Damen Naval i Alfa Laval współpracują również przy budowie okrętu wsparcia bojowego dla sił morskich Holandii oraz fregat typu F126, które mają zostać dostarczone Marynarce Wojennej Niemiec.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej