Chiński resort handlu poinformował we wtorek o przedłużeniu na kolejne 90 dni zawieszenia podwyższonych ceł na import towarów z USA, zgodnie z ustaleniami osiągniętymi podczas rozmów w Sztokholmie. Pekin jednocześnie zadeklarował dalsze kroki w zakresie łagodzenia restrykcji pozataryfowych.
„Chiny będą kontynuować (…) zawieszenie dodatkowej stawki celnej w wysokości 24 p.p. na amerykańskie produkty na okres 90 dni od 12 sierpnia 2025 r., jednocześnie utrzymując pozostałe 10 proc. cła” - czytamy w opublikowanym przez ministerstwo „Wspólnym oświadczeniu dotyczącym chińsko-amerykańskiego spotkania gospodarczego i handlowego w Sztokholmie”.
Ponadto, zgodnie z ustaleniami, Chiny podejmą lub utrzymają niezbędne środki w celu „zawieszenia lub anulowania środków odwetowych pozataryfowych wprowadzonych przeciwko Stanom Zjednoczonym”.
W osobnych publikacjach wyjaśniono, że ministerstwo handlu usunie 12 amerykańskich firm z listy kontroli eksportu i zawiesi stosowanie restrykcji w przypadku kolejnych 16 firm na 90 dni. Dodatkowo wobec 11 z 17 przedsiębiorstw wpisanych w kwietniu na „listę niewiarygodnych podmiotów” stosowanie środków pozostanie wstrzymane na 90 dni, a pozostałe zostaną przedsiębiorstwa zostaną usunięte z wykazu.
Chińskie władze podkreśliły, że w obu przypadkach krajowe firmy mogą występować o zezwolenia na transakcje z tymi podmiotami, które będą rozpatrywane „zgodnie z prawem”.
Rozmowy między delegacjami Pekinu i Waszyngtonu odbyły się w Sztokholmie w dniach 28-29 lipca i stanowiły kontynuację wcześniejszych spotkań w Genewie i Londynie. Celem tych negocjacji jest wypracowanie kompleksowego porozumienia handlowego, które ma szansę na trwałe zakończenie trwającej wojny handlowej między obiema potęgami.
Z Pekinu Krzysztof Pawliszak
krp/wr/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych