Ropa
na amerykańskiej giełdzie paliw znajduje się na etapie wahań, po zaliczeniu 3. z
kolei tygodnia wzrostu notowań. Inwestorzy śledzą informacje dotyczące
huraganu Marco i tropikalnego sztormu - Laury - szalejących w Zatoce
Meksykańskiej. Z pola widzenia nie schodzi pandemia COVID 19, która
wydaje się stabilizować w USA, ale ponownie uderza w Europie i Azji.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na X, na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 42,35 USD, wyżej o 0,02 proc., po spadku wcześniej o 0,2 proc.
Ropa Brent w dostawach na X na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 44,40 USD za baryłkę, wyżej o 0,09 proc., po zniżce wcześniej o 0,1 proc.
Huragan Marco i tropikalny sztorm Laura przechodziły w niedzielę nad Karaibami i Zatoką Meksykańską. Marco ma zaatakować wybrzeża amerykańskiego stanu Luizjana w poniedziałek.
Według prognoz huragan Marco, o prędkości wiatru ok. 120 km godz., nawiedzi m.in. Nowy Orlean i okolice, czyli te same rejony, które spustoszył w 2005 r. huragan Katrina.
Tropikalny sztorm Laura przeszedł w niedzielę nad Dominikaną, Haiti i Kubą zabijając co najmniej 10 osób i wyrządzając znaczne zniszczenia. Żywioł zalał drogi, podtopił tysiące domów i pozbawił dopływu prądu ponad milion ludzi.
Według prognoz Laura również dotrze do Luizjany, a także do Teksasu. Sztorm może wkrótce przekształcić się w huragan kategorii 2 lub 3 w pięciostopniowej skali Saffira-Simpsona.
Prezydent Donald Trump ogłosił w niedzielę stan Luizjana obszarem klęski żywiołowej co umożliwi udzielenie pomocy federalnej. Wcześniej ogłosił podobną decyzję wobec: Portoryko, które jest terytorium stowarzyszonym z USA i ogarniętej pożarami Kalifornii.
Z powodu szalejących żywiołów - Marco i Laury - w Zatoce Meksykańskiej ograniczono wydobycie ropy o 60 proc.
Marco i Laura nadciągają nad ten region z różnych kierunków, a straty z powodu ich "działalności" mogą wynieść miliardy dolarów - wskazują eksperci.
"To, co może wpływać na ceny ropy, to sprawa - jak będzie wyglądać podaż surowca w USA" - mówi Vivek Dhar, analityk ds. rynku surowców w Commonwealth Bank of Australia.
"Chociaż huragany mają +pozytywny+ wpływ na wzrost cen ropy, to jest to czynnik tymczasowy" - dodaje.
Dhar wskazuje, że w USA rośnie liczba wiertni ropy.
"To potwierdza, że wolne moce produkcyjne w tym sektorze mogą powrócić i wystarczą, aby przyhamować wzrosty cen ropy" - ocenia.
Tymczasem rządy na całym świecie nadal podejmują próby powstrzymania rozprzestrzeniania się koronawirusa i ponownego otwierania swoich gospodarek. Podczas gdy pandemia wykazuje oznaki stabilizacji w Stanach Zjednoczonych, to jej nawrót widać w Europie i Azji.
Mniej nowych infekcji SARS-Cov-2 i przypadków śmiertelnych notuje się w takich stanach jak Teksas, Floryda i Arizona. Za to w Europie wskaźniki zakażeń koronawirusem pozostają na wysokim poziomie.
Prezydent Donald Trump ogłosił w niedzielę, że możliwe będzie używanie w nagłych przypadkach osocza dla leczenia pacjentów z COVID-19. Podkreślił, że decyzja ułatwi przeprowadzanie tych procedur.
Globalnie zanotowano już ponad 23,2 mln zakażeń koronawirusem, a ponad 806 tys. osób zmarło. (PAP Biznes)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych