Pod koniec 2024 roku niemiecki Urząd Zamówień Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw) podpisał z Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) umowę na opracowanie i kwalifikację systemu kierowanych pocisków rakietowych do aktywnej samoobrony okrętów podwodnych, zapewniającej ochronę przeciwko celom powietrznym. Zapewni im to nowe zdolności działania w zakresie zwalczania zagrożeń, choćby śmigłowców ASW i nie tylko.
W ramach prac nad systemem „Interactive Defence and Attack System for Submarines” (IDAS) TKMS ma współpracować z krajową firmą Diehl Defence opracowującą technologie wojskowe. Obie firmy mają połączą swoje doświadczenie w ramach konsorcjum IDAS, aby opracować pocisk kierowany, który może specjalnie zwalczać zagrożenia powietrzne z zanurzonego okrętu podwodnego. Ma być to unikalna na skalę światową technologia dostępna dla klientów obu podmiotów. Ich zdaniem ma to zrewolucjonizować ochronę okrętów podwodnych i ich załóg, jednocześnie zwalczanie ich w ramach ASW (Anti-Submarine Warfare) stanie się większym wyzwaniem.
– Cieszymy się, że ten innowacyjny projekt może teraz zostać uruchomiony. W thyssenkrupp Marine Systems przyczyniamy się do stworzenia zupełnie nowych możliwości w dziedzinie samoobrony okrętów podwodnych, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo ludzi i materiałów w trudnych przyszłych scenariuszach rozmieszczenia – wskazał mówi Oliver Burkhard, dyrektor generalny thyssenkrupp Marine Systems.
IDAS ma wyznaczać w zamierzeniu nowe standardy bezpieczeństwa morskiego, wynosząc go na nowy poziom. Odbywa się w ramach projektu określanego jako „opracowanie i kwalifikacja jednostki pocisku kierowanego składającego się z pocisku kierowanego i urządzenia wyrzucającego do aktywnej samoobrony okrętów podwodnych przed atakami z powietrza (AAW, Anti-Aircraft Warfare)”. Jak wskazuje TKMS, dzięki połączeniu zaawansowanego pocisku kierowanego i nowej jednostki wyrzutni, załogi okrętów podwodnych będą w przyszłości w stanie bronić się przed atakami i próbami wykrycia z powietrza przez śmigłowce a potencjalnie też bezzałogowce oraz inne jednostki latające.
Aktualnie stocznia w Kilonii, która jest główną siedzibą TKMS, odpowiada za budowę okrętów podwodnych dla kilku odbiorców. Wśród nich są okręty wariantów serii eksportowej typu 214, budowane dla Izraela i Singapuru, a także najnowszej, typu 212CD, powstającej dla marynarek wojennych Niemiec i Norwegii, przy współpracy z Kongsberg Maritime. Te ostatnie są aktualnie oferowane w ramach programu „Orka” dla polskich sił morskich. W zależności od szybkości prac, testów i ostatecznie wdrożenia, system IDAS (lub jego warianty) prawdopodobnie w przyszłości znajdzie się w wyposażeniu także tych najnowszych jednostek podwodnych produkcji niemieckiej.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach