Niderlandzka spółka Royal Boskalis Westminster wygrała sprawę sądową związaną z wycofaniem się z wartego 21 miliardów dolarów projektu Arctic LNG 2 rosyjskiej firmy Novatek.
Po wybuchu wojny na Ukrainie Boskalis zawiesił swój udział w projekcie terminala Arctic LNG 2, realizowanego na Półwyspie Gydańskim na Syberii nad Morzem Karskim. Przedsięwzięcie zakłada eksploatację złoża Utrenneje oraz budowę instalacji skraplania gazu ziemnego na Półwyspie Gydańskim. Decyzja inwestycyjna projektu została podjęta w 2019 roku. Wówczas rosyjski Novatek informował, że całkowita wydajność zakładu, składającego się z trzech linii produkcyjnych, wyniesie 19,8 miliona ton LNG rocznie. Uruchomienie pierwszej linii planowana była na 2023 rok, drugiej i trzeciej odpowiednio w 2024 i 2026 roku. Wartość inwestycji związanej z uruchomieniem projektu z pełną mocą szacuje się na 21,3 miliarda dolarów.
Boskalis postanowił rozwiązać umowę z Saren B.V. spółką joint venture włoskiej firmy inżynieryjnej Saipem i Renaissance Heavy Industries. W odpowiedzi na tę decyzję, klient Saren B.V. uznał, że doszło do naruszenia umowy i w konsekwencji wystąpił z roszczeniem o zapłatę 39,5 mln euro z tytułu gwarancji bankowych. Sąd rozpatrujący sprawę wydał wyrok korzystny dla Boskalis, w związku z czym nie musi dokonywać żadnych płatności ani na rzecz firmy Saren, ani na rzecz klienta końcowego w Rosji.
Firma Boskalis podpisała kontrakt z Saren BV na przygotowanie fundamentów pod ogromny terminal skraplający Arctic LNG 2. Projekt zakładał budowę trzech kompletnych zespołów w porcie w Murmańsku. Po ukończeniu prac byłyby holowane do przygotowanego miejsca w Zatoce Obskiej, gdzie zostałyby zainstalowane na stałe w pobliżu brzegu i podłączone do sieci gazociągów.
Oddzielny pozew w Rosji dotyczył dwóch statków pozostawionych przez Boskalis w porcie w Murmańsku: pogłębiarki Nordic Giant i barki pontonowej Arctic Scradeway. Spółka zależna Novatek złożyła w sądzie w Murmańsku pozew o zajęcie tych dwóch statków, a 12 maja sąd zgodził się i przekazał je pod opiekę firmy Onego Shipping z siedzibą w Sankt Petersburgu - z pozwoleniem na ich użytkowanie, jak podają państwowe media, cytowane przez portal Maritime-Executive.com.
Royal Boskalis Westminster N.V. jest wiodącym światowym dostawcą usług działającym w sektorze pogłębiania, infrastruktury morskiej i usług morskich. Firma ułatwia rozwój morskiej infrastruktury energetycznej, w tym OZE. Ponadto Boskalis zajmuje się budową i konserwacją portów, dróg wodnych, kanałów dostępu i infrastruktury cywilnej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych