Istniejący Terminal LNG w Świnoujściu został przekazany do eksploatacji 31 maja 2016 roku i od tego czasu pracuje zgodnie z założeniami projektowymi.
Obecne stanowisko rozładunkowe dla zbiornikowców LNG, osłonięte falochronem, zlokalizowane jest na akwenie Morza Bałtyckiego, w odległości ok. 1100 m na wschód od istniejącego falochronu centralnego, ujścia cieśniny Świna, oraz w odległości ok. 700 m od brzegu morza. Stanowisko to połączone jest rurociągami rozładunkowymi z lądową częścią terminalu, której północna granica znajduje się w odległości ok. 750 m na południe od linii brzegowej. Lądowa część terminalu, o kształcie zbliżonym do prostokąta i rozmiarach ok. 1,0 km x 0,5 km, ograniczona jest od strony zachodniej kolejowym ciągiem transportowym w obszarze przeładunków masowych portu w Świnoujściu i od strony wschodniej ul. Ku Morzu.
Od czasu przekazania go do eksploatacji podjęto decyzję o konieczności rozbudowy istniejącego terminalu LNG, czego skutkiem było w dniu 24.06.2020 r. w Warszawie, pomiędzy Gaz-System SA i ZMPSiŚ SA oraz konsorcjum w składzie: PORR SA (lider) oraz TGE Gas Engineering GmbH podpisanie umowy, której przedmiotem jest budowa rozbudowa części morskiej terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
Zakres projektu ZMPSiŚ SA obejmuje:
• projekt i budowa infrastruktury portowej w tym między innymi: pirs (pomost załadunkowy, estakada dostępowa i estakada dla rurociągów) w części morskiej; projekt i montaż systemu cumowniczego i odbojowego, systemu PNDS; projekt i wykonanie prac czerpalnych.
Zakres projektu GS SA obejmuje:
• projekt, budowa i uruchomienie instalacji technologicznych, w tym wszelkich części nadwodnych znajdujących się na pomoście załadunkowym w tym między innymi: morskie ramiona ładunkowe LNG, kolektory, rurociągi przesyłowe, działka przeciwpożarowe, wieże trapowe, budynki i konstrukcje, oraz wszelkie instalacje pomocnicze i bezpieczeństwa oraz budynki, estakady i rurociągi w części lądowej aż do granicy dostaw.
Na podstawie warunków kontraktu czas na wykonanie wynosi: dla kontraktu z Gaz-System SA: 42 miesiące od daty rozpoczęcia, dla kontraktu z ZMPSiŚ SA: 38 miesięcy od daty rozpoczęcia.
Celem inwestycji jest rozbudowa części morskiej terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Inwestycja ta jest jedną z dwóch wzajemnie uzupełniających się inwestycji w ramach „Programu rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu”. Inwestycja nosi formalną nazwę „Rozbudowa części morskiej terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu”. Inwestycja jest dalej zwana projektem „Nabrzeże”.
Celem projektu „Nabrzeże” jest budowa i uruchomienie nowej infrastruktury pozwalającej na:
• Załadunek zbiornikowców LNG zacumowanych do stanowiska statkowego „dużej skali” z ratą wynoszącą co najmniej 6800 m3/h;
• Załadunek zbiornikowców LNG zacumowanych do stanowiska statkowego „małej skali” z ratą wynoszącą co najmniej 1000 m3/h;
• Rozładunek zbiornikowców LNG zacumowanych do stanowiska statkowego „dużej skali” z ratą wynoszącą co najmniej 12000 m3/h;
• Rozładunek zbiornikowców LNG zacumowanych do stanowiska statkowego „małej skali” z ratą wynoszącą co najmniej 1000 m3/h;
• Przeładunek LNG pomiędzy tankowcami (transhipment) zacumowanymi do stanowiska statkowego „dużej skali” oraz do istniejącego pirsu z ratą wynoszącą co najmniej 10000 m3/h.
• Bunkrowanie małych jednostek (np. holowników) wykorzystujących LNG jako paliwo, zacumowanych do nowego pomostu załadunkowego z ratą wynoszącą 50 m3/h;
Głównym elementem, który powstanie w ramach projektu „Nabrzeże” będzie wielofunkcyjny pirs umożliwiający bezpieczne cumowanie, postój, załadunek i rozładunek zbiornikowców LNG o długościach całkowitych od około 50 m do około 110 m i odpowiadających im pojemnościach ładunkowych od około 500 m3 do około 7 500 m3 LNG oraz statków o długościach całkowitych od około 110 m do około 320 m i odpowiadających im pojemnościach ładunkowych od około 7 500 m3 do około 220 000 m3 LNG. Każde ze stanowisk będzie wyposażone w odpowiednie zestawy ramion załadunkowych. Stanowisko dla statków dużych będzie dodatkowo wyposażone w moduł bunkrowy umożliwiający bunkrowanie (małych jednostek zasilanych LNG).
Główne elementy infrastruktury, która powstanie w ramach realizacji projektu „Nabrzeże” w zakresie umownym określonym przez ZMPSiŚ to między innymi:
• pomost załadunkowy o wymiarach około 64 x 44 m wraz ze wszystkimi niezbędnymi urządzeniami i wyposażeniem,
• dalby cumownicze i odbojowe wyposażone w zestawy haków cumowniczych typu QRH - szybkozwalniających (Quick Release Hooks),
• pomosty komunikacyjne pomiędzy dalbami,
• system odbojowy – odbojnice typu SCN - stożkowe (Super Cone Fenders),
• pachoły cumownicze umieszczone na pomoście załadunkowym oraz na niektórych dalbach odbojowych,
• Zintegrowany Morski System Bezpieczeństwa Nawigacji (Pilotage, Navigation and Docking System),
• estakada rurociągów o długości około 250 m posadowiona na palach zwieńczonych belkami żelbetowymi, na których posadowiona będzie stalowa konstrukcja wsporcza pod żelbetowe koryto rurociągów technologicznych. Estakada rurociągów będzie łączyć pomost załadunkowy z estakadą rurociągów na lądzie.
W ramach projektu „Nabrzeże” zostaną również wykonane prace czerpalne. Wymagana głębokości techniczna wynosi 14,5 m. Urobek z pogłębiania zostanie przetransportowany do wyznaczonego miejsca znajdującego się w Zatoce Pomorskiej, lub alternatywnie po uprzednim uzgodnieniu wykorzystany do zasilenia brzegu w ramach zadań statutowych Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Aktualnie zespół hydrotechniczny PORR SA kontynuuje prace w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu, gdzie przekroczono dla ZMPSiŚ SA 80% zaawansowania technicznego realizacji przy upływie czasu 60%, i zmierza do zakończenia projektu przed czasem.
Robert Gliszczyński, dyrektor kontraktu „Rozbudowa części morskiej Terminalu LNG”
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk z nową identyfikacją wizualną i serwisem internetowym
Prezes Grupy Azoty zapowiada zaktualizowanie strategii w ciągu 12 miesięcy
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor