W środę 24 stycznia br. w Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni, odbyło się podpisanie umowy o współpracy pomiędzy uczelnią a Airbus Helicopters. W jej ramach zostaną wdrożone projekty szkoleniowe dla studentów i kadry naukowej Akademii oraz współpraca przy projektach badawczych i technologicznych prowadzonych w zakładach Airbus w Łodzi.
Dzięki tej umowie ma powstać droga do organizacji wspólnych seminariów i konferencji, wykładów na temat technologii śmigłowcowych prowadzonych przez ekspertów Airbus Helicopters, a także staży i praktyk przemysłowych dla wykładowców i studentów, a także współpracy w zakresie studiów doktoranckich nad bieżącymi projektami rozwojowymi. Dokument został podpisany przez Rektora-Komendanta AMW, kadm. prof. dr. hab.Tomasza Szubrychta oraz prezesa Airbus Helicopters Polska Tomasza Krysińskiego.
- Trudno sobie obecnie wyobrazić nowoczesne okręty bez śmigłowców, czy też bezzałogowców. Te obszary wspólnych działań są bardzo kompatybilne i każda ze stron, jestem przekonany, że wyciągniemy z tego korzyści. Innymi słowy, będzie synergia w tej działalności. Pracownicy naukowi są zawsze żądni nowych wyzwań, pojawiania się na nowych polach, rozwiązywania problemów technicznych. Jest też bardzo duża rzesza studentów, którzy są zaangażowani w różnego rodzaju kołach naukowych. Na naszej uczelni jest choćby koło bezzałogowych aparatów latających. W najbliższej przyszłości one staną się codziennością działalności polskiej, Marynarki Wojennej. Nie tylko jej jednostek brzegowych, ale również okrętów. W związku z tym ta wiedza będzie również dla nich użyteczna. Zresztą my mamy bardzo szeroki spektrum kształcenia podchorążych nie tylko dla sił morskich, ale również dla innych rodzajów sił zbrojnych. Współpraca z tak znaczącą firmą będzie bardzo inspirująca. Swoją drogą, to nie jest pierwsza firma, z którą prowadzimy taką współpracę. Podobną zawarliśmy choćby z Royce-Rolls i Saab - podkreślił kadm. Tomasz Szubrycht.
- Chodzi nam tutaj o praktyki, staże studenckie, żeby studenci mieli kontakt z najnowocześniejszymi technologiami. Aby rozwiązania techniczne, o których oni się uczą w teorii, miały też przełożenie na praktykę i jak ich wdrażanie wygląda w tak dużej, znanej firmie. Głównie zależy nam na tym, żeby mieli świadomość tego, że wiedza i nauka przyczyni się do tego, że mogą też uczestniczyć w kreowaniu nowych rozwiązań, mogących zmieniać świat na lepsze. Zyskają na tym zarówno studenci, którzy potem będą mogli odnaleźć się w zawodach z wielu branż, w tym gospodarki morskiej. Oferta jest też skierowana do kadry naukowej, w związku z wymianą ekspertów i doświadczeń. Myślę, że firma jak i uczelnia będą miały z tego wiele korzyści, dlatego, że wszelkie rozwiązania naukowe, nowe spojrzenia, tak dla młodych ludzi, jak i doświadczonych pracowników, są bezcenne - powiedziała dr Agata Załęska-Fornel, prodziekan ds. kształcenia i studenckich Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego AMW.
- Jesteśmy już w Polsce od wielu lat. Stworzyliśmy biuro projektowe w Łodzi, które zatrudnia 120 osób, w tym wysoko wykształconych inżynierów. Chcemy poszerzać naszą działalność również w ramach współpracy z uczelniami krajowymi. Istotne jest połączenie lotnictwa z technikami wodnymi. Wiąże się to z wprowadzaniem nowych technologii, w tym obniżenia zużycia energii, łączności, a także wprowadzania innowacji w zakresie czujników, kamer, radarów oraz nawigacji. Zadania techniczne są bardzo podobne. Śruba napędowa czy wirnika są optymizowane w identyczny sposób.
Ogniwa paliwowe do przyszłych napędów w statkach, pokrętach, w śmigłowcowcach, samolotach to są te same wyzwania. W rozwoju wielu systemów jest używana sztuczna inteligencja. W tych dziedzinach połączymy nasze wysiłki. Bardzo się cieszymy, że tak doświadczona placówka jak AMW jest chętna do współpracy. Wspólnie jesteśmy skuteczniejsi - zaznaczył Tomasz Krysiński.
Współcześnie kształcenie inżyniera to złożony proces, a dynamiczny rozwój nowych technologii stawia przed uczelniami wyższymi poprzeczkę coraz wyżej. To współpraca z poważnymi ośrodkami przemysłowymi ma dawać szansę na sprostanie wyzwaniom istniejącym w obecnych czasach.Przykładem tego procesu ma być dziś zawarte porozumienie z międzynarodową firmą Airbus,będącej liderem jeżeli chodzi o awiację, nowoczesne samoloty, śmigłowce oraz systemy obsługi i diagnostyki wspierane sztuczną inteligencją. AMW chce nawiązywać współpracę z takimi ośrodkami oraz wspólnie działać w zakresie wdrożenia projektów służących rozwojowi nauki i przemysłu z wykorzystaniem swoich własnych i wspólnych umiejętności. Kadra naukowa placówki ma nadzieję wspólnie zidentyfikować obszary możliwej kooperacji oraz podejmować działania zmierzające do uszczegółowienia i skonkretyzowania projektów. Celem współpracy jest określenie ram w jakich będziemy działać dla dobra nauki, wspierania badań i rozwoju, innowacji oraz rozwoju przemysłu śmigłowcowego. Airbus Helicopters Polska ma posiadać niezbędne kompetencje do realizacji powyższych zadań oraz dysponuje wysokiej klasy kadrą ekspercką, służącą swoją wiedzą i doświadczaniem w realizacji podobnych projektów. Polski oddział francuskiego koncernu prowadzi liczne badania rozwojowe w takich dziedzinach jak śmigłowce hybrydowe, napędy elektryczne czy optymizacja oraz testy systemów pokładowych. W kwietniu 2023 roku firma otworzyła w Strykowie Centrum Testów, w którym są prowadzone testy mechaniczne obracających się elementów śmigłowców, wspierając tym samym globalne projekty badawczo-rozwojowe koncernu.
W AMW również pracują specjaliści, którzy mają wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów badawczych, wdrożeń płynących od Uczelni do przemysłu. Dlatego też niezmiernie ważne są relacje pomiędzy czołowymi firmami i instytucjami reprezentującymi przemysł a Uczelnią. Taka współpraca jest kluczowa dla wielu sektorów przemysłu. Zadaniem uczelni jest kształcenie takich specjalistów, którzy po ukończeniu studiów, a często będących jeszcze w trakcie studiowania, będą wsparciem dla firm, w tym również tych z sektora gospodarki morskiej.
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich