PMK
Według Jonathana Mossa, szefa ds. morskich i handlu w kancelarii prawnej DWF z siedzibą w Machester, ostatnie napięcia na Bliskim Wschodzie spowodują drakoński wzrost stawek polis ubezpieczeń morskich i kosztów ubezpieczenia.
Komentarz pojawił się w obliczu rosnących obaw przed zemstą Iranu na statki handlowe w regionie po zabójstwie Qassema Soleimaniego, irańskiego dowódcy wojskowego.
Firmy zaczęły już wyciągać swoje jednostki z tego regionu, a przykładem może być brazylijski państwowy gigant naftowy Petrobras. Co więcej, rządy wysyłają swoje wojska morskie do regionu, aby chronić swoje aktywa i uniknąć podobnych scenariuszy do Stena Impero z ubiegłego roku.
- Ostatni rozdział zawirowań na Bliskim Wschodzie bez wątpienia doprowadzi ubezpieczycieli i reasekuratorów, szczególnie w sektorach takich jak kadłub, wojna, piractwo, terroryzm, składki podnoszące ładunek i konstrukcje, do renegocjacji warunków oraz wprowadzenia dodatkowych warunków do polis odzwierciedlających zwiększone ryzyko handlu w regionie - powiedział Jonathan.
- Ubezpieczyciele i reasekuratorzy szukają wyraźnej korekty presji na obniżanie stawek. Ostatnie napięcia doprowadzą jednak do tego, że ubezpieczyciele i reasekuratorzy narzucą drakońskie warunki w polisach, znacznie zwiększając koszty ubezpieczenia specjalistycznego i wycofując się z gwarantowania pewnych linii biznesowych. Stawki ubezpieczenia mają rosnąć wykładniczo w nadchodzących miesiącach - dodał.
Ten trend jest spowodowany rosnącymi obawami przed zemstą Iranu na statkach komercyjnych w regionie po zabójstwie Qassema Soleimaniego, irańskiego dowódcy wojskowego, przez Stany Zjednoczone. Zaskakujący ruch administracji Trumpa wywołał globalne oburzenie i obawy przed poważnym odwetem ze strony Iranu.
W środę Iran przeprowadził odwetowy atak na irackie bazy lotnicze przyjmujące wojska amerykańskie. Wystrzelono dziesiątki pocisków Fateh-313, z których 10 uderzyło w bazę lotniczą Ain al-Asad, która znajduje się 233 km (144 mil) na zachód od Bagdadu. Uważa się, że drugi pocisk uderzył w jak dotąd nienazwaną bazę lotniczą w Erbil, w irackim Kurdystanie. Dryad Global poinformował, że cztery z pocisków podobno zawiodły.
Według niektórych źródeł Iran nie zamierza utrudniać transportu przez jeden z głównych punktów pośrednich na świecie, stanowiąc około jednej piątej światowego ruchu naftowego.
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni