pc/gov.pl
Łotwa jest dla Polski bardzo ważnym partnerem w regionie Morza Bałtyckiego oraz jednym z ważniejszych partnerów w zakresie bezpieczeństwa i szeroko rozumianej polityki europejskiej – zaznaczył minister Jacek Czaputowicz po spotkaniu z ministrem spraw zagranicznych Łotwy Edgarsem Rinkēvičsem.
Szefowie dyplomacji Polski i Łotwy rozmawiali m.in. o agendzie europejskiej, stosunkach dwustronnych, sytuacji mniejszości polskiej na Łotwie, współpracy gospodarczej, wspólnych projektach infrastrukturalnych, polityce wschodniej oraz współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa. Polska pozostaje solidarna ze swoimi sojusznikami i poczuwa się do odpowiedzialności za wspólne bezpieczeństwo, czego dowodem jest m.in. obecność Polskiego Kontynentu Wojskowego w bazie w Ādaži na Łotwie oraz regularny udział w misjach Baltic Air Policing.
Jednym z poruszonych tematów była współpraca regionalna. – Jesteśmy aktywnym uczestnikiem prac nad reformą Rady Państw Morza Bałtyckiego, w której Łotwa sprawuje aktualnie prezydencję – zaznaczył szef polskiej dyplomacji. Rada Państw Morza Bałtyckiego (RPMB) została powołana w 1992 r. podczas konferencji ministrów spraw zagranicznych państw regionu w Kopenhadze. Grupuje ona wszystkie państwa leżące nad Bałtykiem (Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Rosja, Szwecja), a także Islandię, Norwegię i UE.
Ministrowie wyrazili zadowolenie ze współpracy polskich i łotewskich instytucji w ramach strategii makroregionalnych. W dniach 12-13 czerwca br. Polska będzie gospodarzem 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego, które odbędzie się w Gdańsku. Przedmiotem rozmów były także wspólne projekty infrastrukturalne, w tym projekt połączenia państw bałtyckich z obszarem UE w zakresie sieci elektroenergetycznych oraz inwestycje Via Baltica i Rail Baltica. – Celem są nowoczesne połączenia odpowiadające najwyższym standardom. Inwestycje te są kluczowe dla rozwoju naszej części Europy – zaznaczył minister Czaputowicz.
W trakcie spotkania omawiane były także kwestie polityki wschodniej. Polska i Łotwa podobnie oceniają zagrożenia związane w szczególności z agresywną polityką Rosji. W tym roku mija także 10 lat od inauguracji Partnerstwa Wschodniego, polityki zagranicznej Unii Europejskiej skierowanej do sześciu państw: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. – Polsce zależy na tym, aby Partnerstwo było atrakcyjną formą relacji z naszymi bliskimi sąsiadami – podkreślił szef polskiej dyplomacji.
Szef łotewskiej dyplomacji odbył również konsultacje z wiceministrem Konradem Szymańskim, podczas których omówiono aktualne tematy z agendy europejskiej.
Nowy cykl instytucjonalny oraz program strategiczny UE to szansa dla Polski i Łotwy na obronę wspólnych interesów, takich jak: dalsza konwergencja gospodarcza, zwiększenie bezpieczeństwa, wzmocnienie jednolitego rynku oraz ambitne podejście do Partnerstwa Wschodniego – zaznaczył wiceminister Szymański.
Duża część spotkania została poświęcona Wieloletnim Ramom Finansowym po 2020 r. Stanowiska obu krajów są zbieżne w odniesieniu do wielu aspektów WRF.
Wiceminister Szymański łącząc zagadnienia przyszłości Unii z planowaniem finansowym podkreślił, iż „wszystkie obecne wyzwania muszą być właściwie odzwierciedlone w następnych WRF. Wyższe ambicje polityczne nie mogą być finansowane kosztem polityki spójności i polityki rolnej. Rola budżetu UE będzie dla naszych krajów inna, i Polska i Łotwa są coraz bogatsze, ale nie możemy pozwolić na dyskryminację polityk, które dają Europie wielką wartość dodaną”.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych