ew
Kanclerz Niemiec Angela Merkel odrzuciła naciski USA, by przeprowadzić manewry morskie w rejonie Krymu w celu sprowokowania prezydenta Rosji Władimira Putina - wynika z informacji trzech osób zaznajomionych z rozmowami Merkel z wiceprezydentem USA Mikiem Pence'em.
16 lutego na Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa Pence wezwał Merkel do wysłania niemieckich okrętów przez Cieśninę Kerczeńską łączącą Morze Czarne z Morzem Azowskim, aby pokazać Putinowi, że zachodnie mocarstwa nie zrezygnują z dostępu do tych akwenów - poinformowali zastrzegający anonimowość urzędnicy, na których powołuje się agencja Bloomberga.
Według tych źródeł niemiecka kanclerz odmówiła, powołując się na zastrzeżenia prezydenta Ukrainy Petra Poroszenki. Rzecznik Merkel odmówił komentarza.
Szeroka na trzy kilometry Cieśnina Kerczeńska jest punktem zapalnym, ponieważ Putin dąży do utrwalenia kontroli Moskwy nad zaanektowanym w 2014 roku pobliskim Krymem i wschodnią Ukrainą wbrew sankcjom nałożonym przez Unię Europejską i Stany Zjednoczone - zauważa Bloomberg.
Merkel wskazała, że jest gotowa, w porozumieniu z Francuzami, na wysłanie konwoju drogą wodną na zasadzie jednorazowego manewru, ale Poroszenko powiedział, że to nie wystarczy, żeby rozwiązać problem; prezydent Ukrainy chce zapewnienia, że cieśnina będzie otwarta na stałe - powiedziały źródła zaznajomione ze sprawą. Francja również odmówiła udziału, uznając pomysł za niepotrzebną prowokację - wynika ze słów innego urzędnika, który również zastrzegł anonimowość.
Zgodnie z umową między Ukrainą i Rosją z 2003 roku Morze Azowskie i Cieśnina Kerczeńska są uznawane przez oba kraje za ich terytoria wewnętrzne. Zarówno Ukraina, jak i Rosja mają tam swobodę żeglugi i nigdy nie dokonały delimitacji granicy na tych wodach.
Kijów oskarża Moskwę o blokowanie ruchu statków, które płyną przez Cieśninę Kerczeńską do ukraińskich portów nad Morzem Azowskim i oskarża Rosjan o dążenie do dominacji na tych wodach.
25 listopada 2018 roku siły rosyjskie ostrzelały trzy małe okręty ukraińskiej marynarki wojennej, przejmując je i zatrzymując 24 członków ich załóg; marynarze wciąż pozostają w rosyjskich aresztach. Ukraina uznała to zdarzenie za akt otwartej agresji.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych