W ciągu najbliższej dekady Polska będzie miała do dyspozycji ze wszystkich dostępnych źródeł finansowanie rzędu 200 mld zł na transformację energetyczną - poinformował dziś wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.
Jak mówił Guibourgé-Czetwertyński w czasie konferencji Europower, pieniądze te posłużą przede wszystkim do inwestycji dwóch rodzajów. Pierwszy obszar to przedsięwzięcia prowadzące na różne sposoby do redukcji emisji, drugi - to tworzenie nowych miejsc pracy, gwarantujących rozwój gospodarczy i poprawę jakości życia - wskazał wiceminister.
Zaznaczył, że z perspektywy polskiego rządu, są trzy pożądane kierunki inwestycji związanych z transformacją energetyczną.
Pierwszy to sprawiedliwa transformacja. Guibourgé-Czetwertyński przypomniał, że Polska ma dodatkowe 3,5 mld euro z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. „Chcemy je wykorzystać na wsparcie tworzenia nowych gałęzi przemysłu, szczególnie w regionach dziś uzależnionych od wydobycia paliw kopalnych” - podkreślił. Jak wskazał, te nowe gałęzie, gdzie powinny powstawać miejsca pracy, to np. elektromobilność, pompy ciepła czy technologie wodorowe.
Drugim kierunkiem inwestycji miałoby być „wszystko, co przyczynia się do budowy zeroemisyjnego systemy energetycznego”. Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że powinien on opierać się o energetykę jądrową i morską energetykę wiatrową, ale ważna będzie również rozproszona energetyka obywatelska.
Trzeci kierunek to poprawa jakości powietrza, w tym inwestycje w ciepłownictwie, efektywności energetycznej budynków, ale także programy jak np. dofinansowanie przez NFOŚ zakupu autobusów elektrycznych. (PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych