Międzynarodowe siły morskie pod przewodnictwem Wielkiej Brytanii, znane jako Połączone Siły Ekspedycyjne (Joint Expeditionary Force, JEF) rozpoczęły miesięczną serię ochronnych działań wojskowych, w ramach których wiele jednostek morskich i powietrznych przyczynia się do ochrony krytycznej infrastruktury podmorskiej na Atlantyku, Morzu Północnym i Bałtyku.
6 czerwca 1944 r. lotnicy polskich dywizjonów RAF i marynarze uczestniczyli w lądowaniu sił alianckich w Normandii. "Choć polscy żołnierze nie uczestniczyli w pierwszej fazie walk na lądzie, polscy lotnicy i marynarze walczyli już od pierwszej godziny operacji +Overlord+" -powiedział PAP historyk dr Paweł Rozdżestwieński.
Ogłoszony 15 marca br. wybór Naval Group jako dostawcy okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) wywołał poruszenie wśród osób zajmujących się jak i zainteresowanych tematyką morską. Głośno niezadowolenie pokazywali także pozostali oferenci, którzy chcą walczyć o kontrakt. Ponadto już mówi się, że zakup jednostek od Naval Group może okazać się dla zamawiającego problematyczny.
Dowództwo operacji EUNAVFOR Atalanta przekazało informację, że porwany przez piratów dzień wcześniej statek został odbity w ramach akcji przeprowadzonej przez okręt wchodzący w skład międzynarodowego zespołu. To drugi taki sukces działań europejskich sił morskich w tym rejonie.
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka Polish Offshore Wind Podcast. Tym razem gościem Patryka Zbroi jest Michał Kaczerowski, Prezes Zarządu Ambiens sp. z o.o.
Działający na Morzu Karaibskim HMS Trent (P224) zatrzymał po nocnej akcji ładunek kokainy wart 204 mln funtów. Od grudnia podczas pięciu operacji patrolowiec przejął ładunek o wartości 511 mln funtów. Dzięki temu nielegalne substancje nie trafiają na brytyjskie ulice, a przestępcy tracą możliwość zarobku.
Inżynierowie z Ukrainy opracowują nowy pojazd przeznaczony do działań podwodnych. Posiadająca futurystyczny wygląd jednostka miałaby potencjalnie wzmocnić działania Sił Morskich Ukrainy na Morzu Czarnym i stanowić rewolucję w zakresie prowadzenia działań pod powierzchnią wody.
Masowiec Abdullah, który 14 kwietnia został wypuszczony przez somalijskich piratów po zapłacie 5 mln dolarów okupu znalazł się na bezpiecznych wodach. Dowództwo operacji Unii Europejskiej EUNAVFOR Atalanta potwierdziło, że zarówno statek, jak i 23 członków jego załogi jest bezpiecznych.
Zakończyła się kolejna, antypiracka akcja Marynarki Wojennej Indii (Indian Navy). Zespół abordażowy zatrzymał statek rybacki i wymusił poddanie się dziewięciu uzbrojonych piratów. Udało się uratować całą załogę, w której skład wchodziło 23 obywateli Pakistanu.
Obok agresywnej działalności bojowników Huti z Jemenu na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zagrożenie dla żeglugi stwarzają somalijscy piraci, którzy w ostatnim czasie uaktywnili się na wielką skalę. Stanowią niebezpieczeństwo dla statków chcących pokonać trasę morską prowadzącą przez "Róg Afryki", bądź też zmierzając na trasie żeglugowej na Oceanie Indyjskim. Nie brakuje przy tym zarzutów o nieskuteczność międzynarodowych sił morskich mających chronić żeglugę w rejonie.
Chińscy hakerzy infekują europejskie statki
Poszło z dymem. Wysadzili platformę w suchym doku [WIDEO]
Tak gorąco na Morzu Czerwonym nie było od dawna. Siły koalicji zwalczają Huti w każdej domenie i pomagają ofiarom ataków
"Ratownik" po amerykańsku. Zwodowano nowy okręt ratowniczy dla sił morskich USA
2H i Vekta Group pracują nad innowacjami w zakresie kabli wysokiego napięcia dla morskich elektrowni wiatrowych
Tärntank zamawia dziesiąty hybrydowy chemikaliowiec od Kongsberg Maritime