• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Włochy wysyłają lotniskowiec w związku z budowaniem bezpieczeństwa w rejonie Indo-Pacyfiku

05.06.2024 18:21 Źródło: Marina Militare, EUROMARFOR
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Włochy wysyłają lotniskowiec w związku z budowaniem bezpieczeństwa w rejonie Indo-Pacyfiku

Partnerzy portalu

Fot. EUROMARFOR

Od czerwca przez kolejne pięć miesięcy włoski lotniskowiec ITS Cavour (CVH 550) będzie brał udział w działaniach morskich na Oceanie Indyjskim i Spokojnym. Ma to związek z umacnianiem obecności Włoch także na tych akwenach, budowanie systemu bezpieczeństwa, a także zacieśnianie relacji z państwami partnerskimi.

Lotniskowiec opuścił port w Tarencie w asyście fregaty typu Carlo Bergamini, ITS Alpino (F 94). Decyzja o wysłaniu okrętu zapadła na początku stycznia i wiąże się to z połączonymi działaniami sił morskich Francji, Indii, Wielkiej Brytanii, Włoch i USA. Wiąże się to z budowaniem systemu odstraszania na Oceanie Indyjskim i Spokojnym, zagrożonymi w związku z ekspansją Chin, w tym sporami wokół Tajwanu i innych wysp. Do tego dochodzi aktywność Rosji i Iranu, które dążą do zwiększania swojej obecności w regionie oraz zacieśniania relacji z obecnymi tam państwami, budując system sojuszy wymierzony przeciwko szeroko pojętemu "Zachodowi".

Wyjątkowe w tej sytuacji jest, że wysłanie włoskiego, flagowego okrętu tak daleko od macierzystych wód odbywa się bez oficjalnych ogłoszeń oraz informacji prasowych Marynarki Wojennej (Marina Militare) jak i resortu obrony. Dopiero 3 czerwca pojawiła się informacja, że wraz fregatami: wspomnianym ITS Alpino, ale też hiszpańskim typu Santa Maria ESPS Numancia (F83) i francuskim typu La Fayette FS Aconit  (F 713) tworzy grupę w ramach EUROMARFOR, czyli zrzeszającej kilka krajów basenu Morza Śródziemnego misji mającej za cel ochronę akwenów, monitorowanie pod kątem bezpieczeństwa oraz zwalczanie przemytu. Dołączyły do nich także, jako wsparcie grupy lotniskowcowej, zbiornikowiec Somme (A631) z sił morskich Francji, który w czerwcu ub. r. miał postój w Świnoujściu wraz niszczycielem ITS Caio Duilio.

Nie podano oficjalnie, kiedy ITS Cavour wyruszy na inne akweny. W mediach pojawiają się informacje, że w planach będzie odwiedzenie szeregu krajów arabskich, Indii oraz Dalekiego Wschodu. Będzie to najpewniej okazja do zacieśniania relacji Włoch z innymi państwami, jako że okręt niejako wchodzi w rolę jego "ambasadora". Pozwala to również przeprowadzić okazyjne ćwiczenia z siłami morskimi na wodach państwa-gospodarza, a także prowadzić spotkania i wymiany doświadczeń z udziałem morskich kadr.

ITS Cavour (CVH 550) to jedyny w swojej serii lotniskowiec, wcielony do służby w 2009 roku. Ma 244 metry długości, a maksymalna wyporność sięga 30 000 ton. Napęd COGAG tworzą dwa wały, cztery turbiny gazowe General Electric/Avio LM2500+ o mocy 88 000 kW oraz sześć silników wysokoprężnych Wärtsila CW 12V200 13 200 kW. Osiąga prędkość do 29 węzłów, a przy zachowaniu marszowej, wynoszącej 16 węzłów, jego zasięg wynosi 7 000 mil morskich. Załoga okrętu liczy 1200 osób, w której skład wchodzą marynarze, obsługa samolotów oraz zaokrętowane siły piechoty morskiej. W wyposażeniu okrętu znajdują się m.in. radar dalekiego zasięgu Selex RAN-40L 3D w paśmie L, wielofunkcyjny radar Selex ES EMPAR (SPY-790), radar powierzchniowy Selex ES RAN-30X/I RASS (SPS-791), dwa radary namierzania celu SELEX ES RTN-25X Orion, radar do precyzyjnego podejścia dla samolotów Selex ES MM/SPN-720, system precyzyjnego podejścia i lądowania Telephonics AN/SPN-41A, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica MM/SPN-753(v)10, systemy  IFF Selex ES SIR-R/S i TACAN SRN-15 A, sonar przeciwminowy WASS SNA-2000, dwa systemy nadzoru Selex ES IRST SASS i system GEM Elettronica IRST EOSS-100. Do tego dochodzą systemy walki elektronicznej Elettronica Spa NETTUNO-4100 System ECM oraz EW (RESM/CESM, RECM). Uzbrojenie stanowią  cztery 8-komorowe wyrzutnie A-43 Sylver przenoszące pociski przeciwlotnicze MBDA Aster 15, dwie armaty morskie OTO Melara 76/62 mm Strales, trzy systemy obrony bezpośredniej OTO Melara 25/80 z pociskiem Oerlikon KBA 25 mm, a także dwa systemy wyrzutni wabików ODLS-H/ODLS OTO Melara. Dzięki pokładowi lotniczemu i hangarowi może transportować samoloty, śmigłowce oraz bezzałogowe pojazdy latające. Dotyczy to takich maszyn jak F-35B Lightning II (do 10 sztuk) czy też AgustaWestland AW101 (do 12 sztuk).

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.