mk
Radni SLD przekonywali w środę, że budowa terminalu jest złym pomysłem. Twierdzą, że będą walczyć o powstrzymanie tej inwestycji. Konferencja radnych odbyła się tuż obok świnoujskiego wiatraku.
- Spotkaliśmy się w miejscu, które najczęściej odwiedzają zakochani i gdzie najwięcej turystów robi sobie pamiątkowe zdjęcia. Ten widok może się już wkrótce całkowicie zmienić. Po mojej lewej stronie może wychodzić daleko w morze pirs, do którego będą przybijały ogromne kontenerowce, załadowane po brzegi kontenerami. My dzisiaj uważamy, że większość mieszkańców Świnoujścia żyje z turystyki i usług turystycznych oraz ogromnego przypływu zarówno Polaków, jak i obcokrajowców do naszego miasta i widać, że pod tym względem nasze miasto się najbardziej rozwija i największe przychody czerpie – powiedziała podczas konferencji przewodnicząca Rady Miasta, Joanna Agatowska.
Terminal kontenerowy ma powstać na Warszowie. Przeciwnicy inwestycji wskazują , że budowa terminalu kontenerowego wiąże się z zabraniem około 2-kilometorwego odcinka plaży oraz wycinką 400 hektarów lasu. To ostatni fragment przyrodniczej oazy na prawobrzeżu Świnoujścia. Mieszkańcy obawiają się także wzmożonego ruchu tirów.
Zdaniem ministra Marka Gróbarczyka, budowa świnoujskiego terminalu kontenerowego oznacza rozwój całego regionu pod względem gospodarczym i transportowym.
Obecnie niektóre ładunki kontenerowe trafiają do portu w Hamburgu, tam są przeładowywane na mniejsze jednostki i dopiero wówczas trafiają do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Po rozbudowie terminalu nie będzie takiej konieczności. Inwestycja wymusi też rozbudowę dróg dojazdowych i połączeń kolejowych.
Studium uwarunkowań technicznych ma powstać w ciągu roku. Dopiero na podstawie tego dokumentu będzie opracowywany plan i terminarz inwestycji. Szacuje się, że rozbudowa pochłonie dwa miliardy złotych, a w terminalu zatrudnienie znajdzie około tysiąca osób.
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024