Paweł Kuś
Statki aliansu 2M, składającego się z Maerski Line oraz Mediterranean Shipping Co (MSC), będą rzadziej bezpośrednio zawijały do portów na szlaku Azja-Północna Europa.
Zmiana dotyczy linii AE5, AE6, AE2 i AE1. Bez zmian pozostaje linia AE10, na której końcu jest DCT Gdańsk. Polski terminal więc nie ucierpi z powodu zmian.
Armatorzy zdecydowali się na taki ruch, by obniżyć koszty transportu i lepiej wykorzystać największe kontenerowce, które pracują na tych serwisach. Portami priorytetowymi są te z Niemiec i Holandii. Po ominięciu niektórych portów na wymienionych wyżej serwisach skróci dotarcie do Rotterdami i Bremerhaven nawet o 5 dni. Obecnie kontenerowce trasę z Dalian do Bremerhaven pokonują w 38 dni, a z Dalian do Rotterdam 36 dni.
Czas dostawy towarów drogą morską stał się obecnie niezwykle ważny, gdyż przewóz kolejowy staje się coraz bardziej konkurencyjny, z czasem dostaw z Azji do Europy ok. 14-16 dni.
Badania agencji Drewry pokazują, że w zeszłym roku przewoźnicy wycofali aż 8 proc. tonażu (ogółem 910 tys. TEU) na szlaku Azja-Europa Północna. Największy wkład w ten proceder miały alianse O3 i G6, które wycofały kolejno 290 tys. i 270 tys. TEU. Mniej rejsów odwołały sojusze 2M i CKYHE – kolejno 160 tys. i 190 tys. TEU.
Dzięki tym praktykom kontenerowce armatorów są załadowane średnio w 87 proc., o sześć proc. mniej niż w 2014 roku. Bez wycofania rejsów ten wynik byłby jednak dużo gorszy. Wciąż to za mało, by zapobiec dalszemu spadkowi stawek frachtowych, która spadły w zeszłym tygodniu o 23 proc., do 257 dolarów za TEU.
Sytuacji nie pomaga fakt, że w obecnym roku do służby wejdzie masa nowych mega kontenerowców, które były zamawiane w czasach wysokiej koniunktury. Oznacza to, że armatorzy będą musieli wycofać jeszcze więcej jednostek ze szlaków Wschód-Zachód.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek