Wczoraj w nocy udało się podpisać umowę z firmą Inżynieria Rzeszów, która będzie wykonywała pierwszy etap inwestycji - poinformował prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, odnosząc do kwestii naprawy systemu przesyłowego ścieków do oczyszczalni "Czajka". Dodał, że ma nadzieję, że prace zakończą się na początku grudnia i można będzie się wtedy przełączyć z mostu pontonowego na rurę stalową.
Tymczasowy przesył awaryjny na moście pontonowym musiał zostać uruchomiony ze względu na awarię kolektorów odprowadzających ścieki z lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni "Czajka". We wtorek rano na Facebooku Trzaskowski poinformował, że w ostatnich dniach trwały testy szczelności i zdolności przesyłu ścieków tymczasowym rurociągiem.
Podczas wtorkowej konferencji potwierdził, że ostateczne rozwiązanie naprawy systemu przesyłowego będzie realizowane w dwóch etapach. "Po pierwsze będzie przeciskana rura stalowa pod dnem Wisły, tak żeby już na początku grudnia móc doprowadzić do tego, że będzie ten pierwszy etap skończony i będzie można się przełączyć z tych rur, które są na moście pontonowym na tę rurę stalową" - powiedział Trzaskowski.
Zaznaczył, że potem rozpocznie się drugi etap docelowej inwestycji. Prace będą polegały na przeciśnięciu drugiej rury i na podłączeniu jej pod cały system kanalizacyjny miasta i wybudowaniu odpowiednich przepompowni. "To rozwiązanie będzie gotowe pewnie na wiosnę przyszłego roku" - powiedział Trzaskowski.
"Wczoraj w nocy udało się podpisać umowę z Inżynierią Rzeszów, która będzie wykonywała ten pierwszy etap tej inwestycji i, tak jak mówiłem, mamy nadzieję, że on się zakończy na początku grudnia i można będzie się wtedy przełączyć z mostu pontonowego na tę rurę stalową" - zapowiedział Trzaskowski i przekazał, że układanie stalowej rury przez Inżynierię Rzeszów "zacznie się na dniach".
Jak mówił, dzięki decyzji PINB można było od razu przystąpić do prac związanych z naprawą przesyłu ścieków do "Czajki". Wyjaśnił jedocześnie, że umowa z Inżynierią Rzeszów została podpisana w oparciu o wcześniejsze prace koncepcyjne, jak również na podstawie przepisów awaryjnych wydanych przez PINB (Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego), dzięki czemu można było od razu przystąpić do tych prac, bez uzyskiwania szeregu pozwoleń.
"Jeżeli chodzi o samą naprawę tego tunelu, który się zepsuł, tutaj na mocy decyzji PINB-u, jest na to 48 miesięcy" – powiedział. Zaznaczył, że będzie to bardzo skomplikowana operacja. "Dlatego, że trzeba będzie dokonać rozbiórki całego tego starego systemu przesyłowego" – dodał. "Wiemy o tym, że błędów, zarówno koncepcyjnych, jak i wykonawczych, było na tyle dużo, że cały ten system trzeba będzie zdemontować i później będziemy się zastanowić, jak ten tunel wykorzystać" – zauważył, dodając, że być może będzie tam wykorzystane rozwiązanie awaryjne.
Przekazał także, że "całkowite koszty ułożenia mostu pontonowego, czyli z rurami na nim położonymi i wynajmem pomp, wyniosły 40 mln zł". Przekazał także, że za wybudowanie stalowego rurociągu pod dnem Wisły, którym ścieki z lewobrzeżnej Warszawy popłyną do oczyszczalni "Czajka", miasto zapłaci 35 mln zł. Dotyczy to pierwszego etapu przecisku nad dnem Wisły.
Dopytany, czemu od razu nie podpisano umowy na drugi przecisk, wyjaśnił, że "jest to konstrukcja docelowa, bardzo skomplikowana i na pewno nie będziemy się śpieszyć jeśli chodzi o ten drugi etap". "Najważniejsze jest to, aby wykonać to w sposób rzetelny i bezpieczny" - wskazał.
Do awarii układu przesyłowego transportującego ścieki z lewobrzeżnej Warszawy do położonej po prawej stronie Wisły oczyszczalni "Czajka" doszło w sobotę 29 sierpnia. Poprzednia awaria kolektorów nastąpiła rok temu, również pod koniec sierpnia.(PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych